arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Utredare kvalitetsgranskning vikariat

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, 6 månader eller längre

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    8 september

  • Sök jobbet senast

    27 september

Om jobbet

Myndigheten för yrkeshögskolans huvuduppdrag är att ansvara för frågor som rör yrkeshögskolan i Sverige och verka för att utbildningarna tillgodoser arbetslivets behov av kompetens. Vi ansvarar också för eftergymnasiala konst- och kulturutbildningar samt tolkutbildningar inom folkbildningen. Vi främjar och samordnar även valideringsfrågor samt är nationell samordningspunkt för det europeiska kvalifikationsramverket (EQF).
Vi analyserar arbetsmarknadens behov av utbildningar, beslutar vilka utbildningar som ska ingå i yrkeshögskolan och beviljar statliga medel till utbildningsanordnarna. Myndigheten utövar tillsyn och hanterar klagomål på de utbildningar som ligger inom vårt ansvarsområde. Vi granskar även utbildningarnas kvalitet, framställer statistik och följer upp utbildningars resultat.
Myndigheten för yrkeshögskolan har ca 120 medarbetare fördelat på nio enheter med huvudkontor i Västerås och ett kontor Hässleholm.

Organisatorisk placering

Enheten för kvalitetsgranskning och utbildningsfrågor är placerad både i Västerås och i Hässleholm och har idag 18 medarbetare. Enhetens uppdrag är att bidra till utbildningsanordnarnas arbete med att ha hög kvalitet och goda resultat på pågående utbildningar. Detta innefattar att svara för olika former av kvalitetsgranskning av utbildningar och anordnarnas kvalitetsarbete, handläggning av vissa löpande ärenden, handläggning av vissa utbildningsformsfrågor, stöd och stimulans till anordnarna när det gäller kvalitet och utveckling m.m.

Arbetsinnehåll

Som utredare kommer du att ingå i ett team som genomför kvalitetsgranskningar av de utbildningar som ligger under myndighetens ansvar och som även utvecklar myndighetens metoder för kvalitetsgranskning. Du kommer att självständigt och i samarbete med andra planera, genomföra och avsluta granskningar. Granskningarna sker på plats alternativt digitalt, och bygger till stor del på intervjuer. Arbetsinnehållet består till största delen av kvalitetsgranskning, men andra arbetsuppgifter kan också förekomma.

Kvalitetsgranskningen syftar till att främja att utbildningarna som myndigheten ansvarar för utvecklas och håller hög kvalitet. Resultatet av granskningarna utgör även ett underlag för beslutsfattande på olika nivåer i myndighetens organisation.

Krav på utbildning

  • Relevant utbildning från universitet/högskola inom statsvetenskap, ekonomi eller annan utbildning som bedöms likvärdig alternativt motsvarande kompetens på SeQF-nivå 6.
  • B-körkort

Krav på erfarenhet

  • Minst fyra års erfarenhet från handläggnings-, utrednings- eller kvalitetsarbete från privat eller offentlig verksamhet gärna i utbildningsverksamhet.

Meriterande

  • Erfarenhet av arbete med kvalitetsgranskningar av utbildningar.
  • Tidigare arbete inom utbildningssektorn, särskilt inom vuxenutbildningen.

Kompetenskrav

Du är en utåtriktad och engagerad person som tycker om att arbeta tillsammans med andra och att du anpassar dig lätt i nya miljöer. Du är drivande och van att ta egna initiativ. Du har en pedagogisk insikt och kan ta ansvar för dina arbetsuppgifter. Du är duktig på att samla in information och att analysera data och sammanhang. Du kan sammanställa utredningarnas resultat på ett lättförståeligt sätt och även kunna redovisa det i både tal och skrift. Det är självklart för dig att handlägga dina ärenden enhetligt, effektivt och rättssäkert. Tycker du att det är naturligt att på ett prestigelöst sätt samarbeta och att dela med dig av dina kunskaper till dina kollegor så är det här rätt arbete för dig.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Övrigt

Vikariat under ca 1 års tid från och med januari 2021. Arbetet innebär ofta resor med övernattningar i hela Sverige. En kvalitetsgranskning kan innebära två till fyra dagar på resa, därför är det ett krav att du kan vara hemifrån under dessa perioder.

Placeringsort Hässleholm.

Upplysningar

Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Inger Nordahl, tfn 010-209 01 30 eller HR-specialist Åsa Grönhaug, 010-209 01 34. Kontaktpersoner för fackliga frågor är för Saco-S Dan Andersson, 010-209 01 29, och för ST Ivan Knez, 010- 209 01 47. För mer information om organisationen och hur det är att arbeta hos oss, gå in på myh.se

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 27 september 2020. Du ansöker nedan via "Ansök"

Vi värnar om en rekrytering fri från diskriminering.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- eller rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Lön

*

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat