arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Utredare, kunskapsstöd narkotika och dopning samt alkohol och tobak

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    20 maj

  • Sök jobbet senast

    4 juni

Om jobbet

Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling.

Vi erbjuder attraktiva villkor och spännande arbetsuppgifter tillsammans med engagerade och kunniga kollegor. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har omkring 500 anställda och har sin verksamhet i Solna och Östersund.

Har du erfarenhet av utredningsarbete från offentlig sektor och vill arbeta med att ta fram ny kunskap inom området livsvillkor och levnadsvanor? Då har du möjlighet att använda och utveckla din kompetens hos oss!

Dina arbetsuppgifter

Vi söker dig som vill arbeta med att stödja samhällets insatser för en god och jämlik hälsa genom att arbeta med kunskapsutveckling inom narkotika och dopningsområdet samt inom angränsande områden som alkohol och tobak (ANDT).

Det som styr vilken kunskap som ska tas fram utgår från myndighetens instruktion och prioriteringar, relevanta regeringsuppdrag samt de strategier som gäller för området (ANDT-strategin) samt det folkhälsopolitiska målet om en god och jämlik hälsa.

Arbetet är brett och omfattar kunskapsuppbyggnad och kunskapsspridning inom sakområdena narkotika och dopning samt alkohol och tobak.

Det kan exempelvis inkludera att följa upp och analysera interna och externa underlag skriftligt och muntligt samt att följa upp och utvärdera externa uppdrag och projekt.

Omvärldsbevakning inom ansvarområdet samt att medverka i interna och externa nätverk och arbetsgrupper är också en del i arbetet.

Som utredare kommer du att:

  • självständigt arbeta med framtagande av kunskapsstöd
  • samverka med nationella myndigheter och organisationer
  • bidra i myndighetens övriga verksamhet.

Din bakgrund och kompetens

Behörighetskrav
För denna befattning har följande behörighetskrav fastställts.

Högskoleexamen inom ett för arbetsområdet relevant område, t.ex. folkhälsovetenskap, samhällsvetenskap eller beteendevetenskap.

Bedömningsgrunder

För denna befattning har följande bedömningsgrunder fastställts.

Mycket stor vikt läggs vid:

  • självständigt utredningsarbete inom relevant område i offentlig sektor,
  • erfarenhet av att söka efter, granska, bedöma och sammanfatta vetenskaplig information och annat källmaterial,
  • god samarbetsförmåga och personlig lämplighet för anställningen såsom att vara noggrann, ha god kommunikativ förmåga och att vara ansvarstagande,
  • mycket goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift.

Stor vikt läggs vid:

  • erfarenhet av att ha samverkat med olika myndigheter och andra offentliga aktörer,
  • personlig lämplighet för anställningen såsom att vara strukturerad samt ha god analytisk förmåga,
  • utredningsarbete från kunskapsbaserad statlig förvaltning.

Vikt läggs vid:

  • erfarenhet från hälsofrämjande och förebyggande verksamhet inom relevant område (t.ex. alkohol, narkotika, doping, tobak, psykisk hälsa),
  • forskarutbildning eller motsvarande kunskaper genom annan utbildning och/eller yrkeslivserfarenhet inom relevant området, t.ex. folkhälsovetenskap,
  • erfarenhet av hälsofrämjande eller förebyggande arbete från kunskapsbaserad statlig organisation.

Om anställningen

Du kommer att anställas som utredare med placering på vårt kontor i Östersund. Befattningen är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde sker snarast enligt överenskommelse.

Om enheten

Enheten för drogprevention hanterar myndighetens arbete på narkotika- och dopningsområdet. Det inkluderar bland annat rapportering, uppföljning, prevention samt klassificering av nya psykoaktiva substanser.

Enheten ansvarar även för statsbidrag inom ANDT-prevention, myndighetens bidragsfunktion samt den formella bidragsprocessen.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Joakim Strandberg, telefon 010- 205 29 08.

Fackliga företrädare är för SACO Jim Werngren, telefon 010-205 24 79, och för ST Anita Ekner, telefon 010-205 24 50.

Ansökan

Välkommen med din ansökan till befattningen som utredare hos oss!

Ansök senast 2020-06-04 via myndighetens webbplats.
Arbetsgivarens diarienummer: 02178-2020-2.1.1

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Lön

Individuell lönesättning

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat