arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Utredare kompetensförsörjning

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, 6 månader eller längre

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    3 september

  • Sök jobbet senast

    21 september

Om jobbet

Myndigheten för yrkeshögskolans huvuduppdrag är att ansvara för frågor som rör yrkeshögskolan i Sverige och verka för att utbildningarna tillgodoser arbetslivets behov av kompetens. Vi ansvarar också för eftergymnasiala konst- och kulturutbildningar samt tolkutbildningar inom folkbildningen. Vi främjar och samordnar även valideringsfrågor samt är nationell samordningspunkt för det europeiska kvalifikationsramverket (EQF).
Vi analyserar arbetsmarknadens behov av utbildningar, beslutar vilka utbildningar som ska ingå i yrkeshögskolan och beviljar statliga medel till utbildningsanordnarna. Myndigheten utövar tillsyn och hanterar klagomål på de utbildningar som ligger inom vårt ansvarsområde. Vi granskar även utbildningarnas kvalitet, framställer statistik och följer upp utbildningars resultat.
Myndigheten för yrkeshögskolan har ca 130 medarbetare fördelat på nio enheter med huvudkontor i Västerås och ett kontor Hässleholm.

Organisatorisk placering

Enheten för arbetslivets kompetensförsörjning är placerad både i Västerås och i Hässleholm och har idag 12 medarbetare. Vi ansvarar för myndighetens arbete med övergripande frågor för kompetensförsörjning och livslångt lärande, nationellt och regionalt. Enheten är även sammanhållande för myndighetens internationella kontakter. Våra uppdrag rör frågor om validering, branschvalidering och Sveriges referensram för kvalifikationer (SeQF). Enheten ansvarar även för arbetet med att vara nationell samordningspunkt för den Europeiska referensramen för kvalifikationer (EQF).

Arbetsuppgifter

I denna roll erbjuds du ett utvecklande arbete med fokus på utredning, handläggning och uppföljning inom myndighetens arbete med kompetensförsörjning. De områden du kommer jobba inom är validering, branschvalidering och kvalifikationsreferensramen (SeQF). Arbetet består av medverkan i utvecklingsarbete, handläggning, rapportskrivande och uppföljning. Rollen innebär interna kontaktytor men även deltagande i externa nätverk inom kompetensförsörjningsområdet. På enheten arbetar vi till stor del i arbetsgrupper i projektform där vi tillsammans bygger upp, utvecklar och driver myndighetens arbete inom verksamhetsområdet.

Exempel på arbetsuppgifter:

  • Medverka i statsbidragsberedning
  • Medverka i arbete med uppföljning och rapportskrivande
Krav på utbildning/kompetens

Krav på erfarenhet

  • Minst tre års erfarenhet av handläggning och utredningsarbete i en myndighet eller annan politiskt styrd organisation.
  • Erfarenhet av uppföljningsarbete
  • Erfarenhet av att delta i projektarbete

Kompetenskrav

  • Kunskap om validering och kvalifikationsramverk
  • God förmåga i rapportskrivande och muntlig presentation på svenska och engelska, samt vana att hantera och formulera andra typer av underlag på engelska
  • Digital kompetens och god förmåga att hantera verktyg i en digital arbetsplats.

Meriterande

  • God kunskap om EU:s kompetensförsörjningsstrategier, mobilitetsverktyg och initiativ på kompetens eller livslångt lärande områdena.

Personliga egenskaper

Vi söker dig som kan analysera, värdera och lösa komplexa uppgifter inom verksamhetsområdet. Du har en förmåga och vilja att samarbeta, dela med dig av dina kunskaper och att kollegialt ställa upp. Det är viktigt att du självständigt kan planera, organisera och prioritera ditt arbete. Som person är du ansvarstagande, driven och känner stort engagemang för ditt arbete och verksamhetsområdet. Du är medveten om de krav på integritet och opartiskhet som följer med arbetet på en statlig myndighet.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Övrigt

Tjänsten är en visstidsanställning t o m oktober 2023. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort: Västerås eller Hässleholm.

På grund av Coronapandemin arbetar de flesta av oss på distans och möten och samarbeten sker oftast via digitala kanaler. Intervjuerna kommer ske digitalt.

Upplysningar

Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Christer Bergqvist 010-209 01 43. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta HR-handläggare Emma Fröst 010-209 02 47. Kontaktpersoner för fackliga frågor är för Saco-S Sophia Ulfstedt, 010-209 01 91 och för ST Senad Svraka, 010-209 01 17. 

För mer information om fördelarna med att arbeta hos oss, och om organisationen, gå in på myh.se

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast 21 september 2021.  Du ansöker nedan via "ansök".

Vi värnar om en rekrytering fri från diskriminering.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- eller rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning

Lön

*

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat