arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Utredare för uppföljning av statsbidrag

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    24 januari

  • Sök jobbet senast

    14 februari

Om jobbet

Tycker du om hantverket som är att utreda? Tycker du det är viktigt att vi följer upp riktade statsbidrag? I sådana fall är du välkommen till arbetsplatsen som jobbar för alla medborgares rätt till en god hälsa, vård och omsorg.

Som utredare arbetar du med uppföljning av statsbidrag inom Socialstyrelsens verksamhetsområden. Vi söker dig som är intresserad av att följa upp statliga satsningar inom vård och omsorg som huvudsakligen riktar sig till kommuner, regioner och civilsamhället. I arbetsuppgifterna ingår till exempel att planera och genomföra uppföljning genom datainsamling. I rollen ingår även att skriva rapporter och att ansvara för att kommunicera resultaten internt och externt.

Vi erbjuder dig en flexibel arbetsplats i en kunskapsintensiv organisation. Det innebär att du får många möjligheter i din vardag till variation och utveckling. Du arbetar tillsammans med oss på en av Socialstyrelsens två statsbidragsenheter inom avdelningen behörighet och statsbidrag, som ansvarar för Socialstyrelsens samtliga statsbidrag. Tillsammans arbetar vi kontinuerligt med att utveckla arbetssätt och rutiner.

Hos oss har du flexibel arbetstid och viss möjlighet att arbeta på distans utifrån verksamhetens behov.

Vi söker dig som har

  • akademisk examen inom exempelvis samhällsvetenskap, beteendevetenskap eller annat område som myndigheten finner relevant
  • flerårig erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete
  • erfarenhet av att hantera, bearbeta och sammanställa omfattande dataunderlag
  • goda kunskaper i svenska i tal och skrift.
I denna rekrytering är dina personliga egenskaper av stor vikt. Vi sätter därför stor vikt vid att du kan arbeta självständigt och att du kan strukturera och planera dina arbetsuppgifter. Eftersom rollen innebär många kontaktytor är det viktigt med god samarbetsförmåga och att du både kan dela med dig av dina egna kunskaper, och ta del av andras. Du är dessutom kommunikativ och har mycket god förmåga att formulera dig i tal och skrift.

Det är meriterande om dina erfarenheter av kvalificerat utredningsarbete härrör från statlig verksamhet, samt om du har:
  • kunskap om något av Socialstyrelsens verksamhetsområden (hälso- och sjukvård och socialtjänst)
  • erfarenhet av att självständigt ansvara för insamling av uppgifter via enkät
  • erfarenhet av att fördela eller följa upp statsbidrag.

Anställningsinformation


Välkommen med din ansökan senast den 14 februari 2023. Anställningen är en tillsvidareanställning med inledande provanställning. Din tjänstetitel är utredare.

I denna rekryteringsprocess använder vi urvalsfrågor som ett verktyg för ett första urval för att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av alla sökanden. Vi ber dig därför svara på frågorna så utförligt som möjligt.

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibelarbetstid, semester och pension.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetscheferna Johanna Freed eller Stina Isaksson. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO samt Pablo Canales för ST. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00. 

God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.

Lön

Månadslön

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat