arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Utredare, fokus nationell samordning psykisk hälsa

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    25 november

  • Sök jobbet senast

    9 december

Om jobbet

Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling.

Vi erbjuder attraktiva villkor och spännande arbetsuppgifter tillsammans med engagerade och kunniga kollegor. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har omkring 500 anställda och har sin verksamhet i Solna och Östersund.

Vill du vara med och utveckla Folkhälsomyndighetens arbete inom området psykisk hälsa och suicidprevention med särskilt fokus på psykisk hälsa? Då har vi ett jobb som väntar på dig!

Dina arbetsuppgifter

Vi söker dig som kan arbeta med att utveckla, driva och samordna myndighetens arbete med frågor som rör psykisk hälsa och suicidprevention. I din roll kommer du att ha särskilt fokus på att bygga upp och utveckla myndighetens arbete med nationell samordning inom området psykisk hälsa. I samverkan med kollegor kommer du att:
  • medverka i strategisk planering, intern samordning, uppföljning och återrapportering av myndighetens arbete med regeringsuppdrag inom områdena psykisk hälsa och suicidprevention,
  • delta i arbetet med att utveckla former för samverkan inom området mellan olika samhällsaktörer, myndigheter, kommuner/regioner och det civila samhället,
  • ansvara för att tillsammans med andra medarbetare, bygga upp arbetet med nationell samordning inom området psykisk ohälsa,
  • ta fram och analysera underlag, genomföra större eller mindre utredningar, författa rapporter och webbtexter samt kommunicera resultaten i olika sammanhang, ex konferenser och möten.
I arbetet ingår också sedvanliga uppgifter för utredare, t.ex. att svara på remisser, arbeta med omvärldsbevakning, kommunicera enhetens arbete i olika forum, delta i myndighetens nätverks- och arbetsgrupper samt medverka i enhetens och myndighetens generella utvecklingsarbete. 

Din bakgrund och kompetens

Krav för anställning
Vi söker dig som har minst en magisterexamen inom folkhälsovetenskap, statsvetenskap, juridik, samhällsvetenskap eller med för uppdraget annan relevant inriktning. Du har goda kunskaper om folkhälsoarbete, och särskilt främjande och förebyggande insatser inom området psykisk hälsa. Du har även mycket goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift. Du har flerårig dokumenterad erfarenhet av:
  • självständigt, kvalificerat utredande eller samordnande arbete statlig myndighet,
  • arbete med strategiska utvecklingsfrågor, företrädesvis inom området folkhälsa och/eller hälso- och sjukvård,
  • projekt- och processledning inom folkhälsoområdet,
  • arbete med frågor som rör psykisk hälsa och suicidprevention,    
  • arbete som kräver samverkan med olika myndigheter, organisationer och nätverk,
  • att ta fram och sprida kunskapsstöd i form av rapporter, webbtexter mm.

Meriterande

Det är meriterande att:
  • ha goda kunskaper om organisationsformer och styrningsmodeller i offentlig sektor inom området psykisk hälsa med särskilt fokus på stat, kommun och region,
  • ha genomfört större eller mindre utredningar som legat till grund för policyutveckling inom området, t.ex. inom ramen för det statliga utredningsväsendet,
  • ha erfarenhet av arbete med nationell samordning i sektorsövergripande frågor på strategisk nivå,
  • ha erfarenhet av arbete i, eller samverkan, med ideell sektor och det civila samhället,
  • ha erfarenhet av självständigt, kvalificerat utredande eller samordnande arbete från Regeringskansliet.

Dina egenskaper

För att trivas hos oss behöver du ha en god analytisk förmåga och förmåga till helhetssyn. Du behöver också vara självgående och resultatinriktad. Då du kommer att ha mycket kontakter inom och utom myndigheten behöver du tycka om att samverka och samarbeta med andra. Du har förmåga att anpassa kommunikationen till situation och målgrupp. Arbetet förutsätter en god förståelse för kraven på arbetet i en politiskt styrd organisation och en förståelse för myndighetens roll och funktion.

Om anställningen

Du kommer att anställas som utredare med placering på vårt kontor i Solna. Befattningen är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde sker snarast enligt överenskommelse. Befattningen innebär krigsplacering.

Om enheten

Enheten för psykisk hälsa och uppväxtvillkor ansvarar för myndighetens arbete med att sammanställa, analysera och förmedla kunskap med särskilt fokus på barns och ungas hälsa och livsvillkor samt psykisk hälsa och suicid i hela befolkningen. 

Är du intresserad?
Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Johanna Ahnquist, telefon 010- 205 28 91.
Fackliga företrädare är för SACO Jim Werngren, telefon 010-205 24 79, och för ST Anita Ekner, telefon 010-205 24 50.

Ansökan

Välkommen med din ansökan till befattningen som utredare hos oss!
Ansök senast 2019-12-09 via myndighetens hemsida.
Arbetsgivarens diarienummer: 04894-2019-2.1.1