arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral

  • Ort

    Stockholm

  • Yrkesroll

    Affärsjurist

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    12 augusti

  • Sök jobbet senast

    6 september

Om jobbet

Är du en person med några års erfarenhet inom upphandlingsjuridik och har genomfört upphandlingar inom ramen för LOU?  Vill du fortsätta utvecklas tillsammans med mycket kompetenta och engagerade kollegor?

Då kan vi erbjuda en intressant tjänst hos oss.  

Statens inköpscentral upphandlar och förvaltar 1900 avtal inom ett 30-tal avtalsområden med 730 leverantörer som regelbundet konkurrensutsätts i nya upphandlingar. Syftet med verksamheten är att samordna de statliga upphandlingarna och därigenom skapa besparingar för staten. Vårt mål är därför att tillhandahålla rätt ramavtal i rätt tid, med rätt avropsstöd. Det innebär att vår verksamhet är behovsdriven, affärsmässig och juridiskt korrekt så att våra ramavtal blir det naturliga valet för myndigheter.

Vi består av fyra enheter och en stab. Enheten för upphandlings- och avtalsjuridik består av sex medarbetare.    

Din roll som jurist 
Vi arbetar i projektform och ditt uppdrag är att stödja avdelningens medarbetare, både som rådgivare och kvalitetsgranskare i upphandlingsjuridiska och avtalsrättsliga frågor utifrån juridiska och affärsmässiga aspekter. Du för talan och leder processer i domstol, upprättar, utvecklar och granskar underlag och avtal samt stödjer avdelningens arbete med uppföljning och förvaltning av ramavtal. Du skriver även remissvar, utarbetar rutiner och mallar samt utbildar medarbetare och medverkar på så sätt i avdelningens metod- och processutvecklingsarbete.   

Är du vår framtida kollega? 

Vi söker dig som har:
  • jur kand./juristexamen (180 p/270 hp) gärna med inriktning mot upphandlingsrätt och/eller kommersiell avtalsrätt,
  • god kännedom om upphandlingslagstiftningen och EU:s upphandlingsbestämmelser,
  • några års praktisk erfarenhet av kvalificerat offentligt upphandlingsarbete,
  • praktisk erfarenhet av överprövningsprocesser,
  • praktisk erfarenhet av avtalsskrivning, gärna från flera olika branscher.

Meriterande


Det är meriterande om du :
  • har erfarenhet av samordnade ramavtalsupphandlingar
  • är notariemeriterad  
Du har ett systematiskt och strukturerat arbetssätt, är resultatinriktad och gör korrekta prioriteringar utifrån verksamhetens behov. Som person har du en mycket god stilistisk förmåga samt kommunicerar väl, både muntligt och skriftligt. Du kan förmedla komplexa uppgifter på ett pedagogiskt sätt och får gärna ha erfarenhet av att tala inför större och mindre grupper. Din samarbetsförmåga är mycket god. 

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Mer information


Tillträde snarast. Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med 6 månaders provanställning.

Ansökan


Välkommen med din ansökan via www.kammarkollegiet.se/jobba-har, inklusive CV och personligt brev, senast den 6 september 2019.  

Kontaktpersoner


Anna Ekberg, Enhetschef, Enheten för upphandlings- och avtalsjuridik, telefon 08-700 07 56, 073-427 57 89

Karin Edstrand, Saco-S, telefon 08-700 08 48

Hanne Konradsen, ST, telefon 08-700 07 88

Övrigt


Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

http://www.kammarkollegiet.se

 

 

Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även allmänna arvsfonden finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 300 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm och Karlstad.