arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Upphandlare till Statens inköpscentral

  • Yrkesroll

    Upphandlare

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    10 november

  • Sök jobbet senast

    6 december

Om jobbet

Upphandlare till Statens inköpscentral

Vill du arbeta hos oss där upphandling är kärnverksamhet? Vill du vara med i våra komplexa upphandlingsprojekt och fortsätta att utvecklas tillsammans med vassa kollegor? Då kan vi erbjuda en spännande tjänst. 

Hos oss får du möjlighet att göra gedigna förstudier och verkligen sätta dig in i såväl upphandlingsföremål som upphandlingstekniska frågor. Det finns också möjlighet att fördjupa sig inom något av våra fokusområden, innovation, informationssäkerhet, e-handel, hållbarhet och tillgänglighet. 

Placering på Kammarkollegiets nyrenoverade kontor i Stockholm, Gamla stan och med möjlighet till distansarbete. 

Statens inköpscentral upphandlar och förvaltar 1 900 avtal inom ett 30-tal avtalsområden med 730 leverantörer som regelbundet konkurrensutsätts i nya upphandlingar. Enheten för upphandling av varor och tjänster upphandlar statliga ramavtal inom ett stort antal områden, allt ifrån flygresor till tolktjänster, möbler och säkerhetsteknik. Du kommer att arbeta med 20 kunniga kollegor som håller kompetens och sammanhållning högt. 

Arbetsbeskrivning


Upphandlingarna genomförs i projektform. Du kan komma att arbeta såväl i rollen som projektledare som projektmedlem. I varje upphandlingsprojekt genomförs en förstudie där externa referensgrupper ingår. Dit bjuds deltagare från andra myndigheter in för att tydliggöra behovet inför upphandlingen. I förstudiearbetet ingår också en marknadsanalys där dialog förs med olika branschaktörer för att fånga upp marknadens synpunkter och förslag inom det aktuella upphandlingsområdet. 

Du arbetar nära avtalsförvaltare och projektjurist och har en gruppledare samt en upphandlarkollega till hjälp i alla dina projekt.

Är du vår framtida kollega? 

Kvalifikationer


Vi söker dig som har:
  • akademisk examen inom juridik, statsvetenskap, ekonomi eller annat relevant område. Alternativt slutförd YH/KY-utbildning om minst år två inom offentlig upphandling
  • några års erfarenhet av praktiskt arbete med upphandling inom offentlig sektor
  • god kunskap om Lagen om offentlig upphandling (LOU) och om de lagar och regler som reglerar offentlig sektor
  • erfarenhet av att arbeta i något av de upphandlingsverktyg som finns på marknaden
  • erfarenhet av att genomföra egna upphandlingar utifrån beställares/referensgrupps behov 

Meriterande med erfarenhet av:

  • att ha gjort avrop från Statens inköpscentrals ramavtal
  • projektledning
  • arbete med större ramavtal 

Personliga egenskaper


Vi fäster mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som upphandlare hos oss har du god förmåga att hålla tidplaner och strukturera dina arbetsuppgifter. Du kan skifta fokus mellan olika upphandlingsområden allt efter vad arbetsuppgifterna kräver. Du bidrar med ett stort intresse för utvecklingsfrågor som skapar engagemang och delaktighet i gruppen. Din samarbetsförmåga är mycket god. Du är nu intresserad av att fortsätta utvecklas inom upphandling samt att få leda större projekt. 

Mer information


Tillträde snarast. Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. 

Här kan du läsa en intervju med William Friberg som jobbar som upphandlare hos oss:

William Friberg, upphandlare på Statens inköpscentral - Kammarkollegiet

Ansökan


Välkommen med din ansökan via www.kammarkollegiet.se/jobba-har, inklusive CV och personligt brev, senast den 6 december 2021.

Kontaktpersoner


Om du har några frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, är du välkommen att kontakta: 

Therese Klaar, enhetschef, enheten för upphandling av varor och tjänster, e-post therese.klaar@kammarkollegiet.se

Karin Edstrand, SACO-S, telefon 08 - 700 08 48

Lisa Ericsson, ST, telefon 08 – 700 06 40. 

Övrigt


Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. 

Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Läs mer på www.kammarkollegiet.se

Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även allmänna arvsfonden finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 300 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm och Karlstad.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Upphandlare

Lön

Månadslön

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat