arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Upphandlare, Stockholm

  • Ort

    Stockholm

  • Yrkesroll

    Upphandlare

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    9 augusti

  • Sök jobbet senast

    1 september

Om jobbet

Statens maritima och transporthistoriska museer (SMTM) arbetar med det maritima och transporthistoriska kulturarvet för att vidga människors världsbild, genom kunskap, upplevelser och engagemang. Vi driver och utvecklar Marinmuseum, Sjöhistoriska museet, Vasamuseet samt Järnvägsmuseet.

 

Om oss


Rollen som upphandlare är placerad vid enheten Samordnat verksamhetsstöd. I enheten ingår även ekonomi och HR. Enheten arbetar myndighetsövergripande och stöttar samtliga myndighetens verksamheter i Stockholm, Karlskrona och Gävle, varav resor kan förekomma i tjänsten. Tjänstens placeringsort är Stockholm.

 

Om tjänsten


I rollen som upphandlare på SMTM får du möjlighet att arbeta med en bredd av produkter. Du blir en del av en grupp av tre upphandlare som tillsammans arbetar med att ge professionellt stöd och support till samtliga delar av myndigheten. Du kommer självständigt att ansvara för och genomföra upphandlingar i dialog med beställare och kravställare. Du är drivande genom hela upphandlingsprocessen från behovsinventering till avtalsskrivning, med efterföljande avtalsförvaltning. I rollen ingår att vara ett konsultativt stöd i inköps- och upphandlingsrelaterade frågor. Detta kräver att du är tydlig med vilka ramar de inblandade ska förhålla sig till, men även att du är inlyssnande till de behov som finns och kan hitta den bästa lösningen.

För att underlätta samarbetet mellan upphandlare och myndighetens beställare erbjuds en intern, övergripande utbildning inom upphandling, där du kommer ha en aktiv roll. Som upphandlare hos oss har du många interna kontaktytor, men även externa i form av andra myndigheter och museer. Detta främst vid samordning av gemensamma upphandlingar. I upphandlingsgruppen har kollegorna ett nära samarbete och erfarenhetsutbyte för att utveckla såväl individen som gruppen, men även för att skapa nya sätt att samarbeta över enhetsgränserna.

 

Din bakgrund


Du ska ha en eftergymnasial utbildning med inriktning mot något av områdena upphandling, inköp, ekonomi, juridik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du ska ha några års erfarenhet av arbete med offentlig upphandling och ha goda kunskaper om lagen om offentlig upphandling (LOU), samt vara trygg i att själv tolka och ge stöd i dess rättstillämpning och gällande praxis. Du ska ha erfarenhet av att arbeta med ett upphandlingsverktyg och vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av TendSign. Har du erfarenhet av strategiskt inköpsarbete ser vi även det som meriterande. Du ska ha mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift och även goda kunskaper i MS Office, speciellt avseende Excel.

 

Dina egenskaper


Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper. För att lyckas i rollen behöver du ha en hög kommunikativ förmåga. Du är inlyssnande till behov, samtidigt som du pedagogiskt kan förklara rutiner och tillvägagångssätt i upphandlingsförfarandet och vara tydlig kring de ramverk vi ska hålla oss inom. Du har lätt för att samarbeta och bidrar gärna med egna erfarenheter och kunskaper till gruppen för att utveckla varandra och verksamheten. Då vi arbetar med hela spektret av produkter och tjänster i våra upphandlingar, är det viktigt att du trivs i en sådan roll. Du har en grundtrygghet i ditt sätt att arbeta och bemöta beställare och genom din erfarenhet och personlighet kompletterar du övriga medarbetare i gruppen. Du är analytisk, har god förmåga att målinriktat och självständigt driva ditt arbete framåt och gör det på ett strukturerat och noggrant sätt. Då vi arbetar i en matrisorganisation behöver din känsla för service vara mycket hög och du förstår vikten av att lämna god kvalitet.

 

Anställning


Tillsvidareanställning, heltid, 6 månaders provanställning kan komma att tillämpas. Tillträde enligt överenskommelse.

 

Lön


Månadslön, vi tillämpar individuell och differentierad lönesättning. Ange löneanspråk i din ansökan.

 

Kontaktpersoner


Ola Svahn, enhetschef Samordnat verksamhetsstöd: 0455-35 93 65

 

Fackliga kontaktpersoner


Anders Bejerfjord, ST: 08-519 558 88

Patrik Gustafsson, SACO: 08-519 549 42

 

Ansökan


Välkommen med din ansökan senast 1 september genom att registrera dig via länken nedan. Första intervjuer planeras att hållas 17-19 september i Stockholm.

 

Övriga upplysningar


Statens maritima och transporthistoriska museer är en statlig myndighet och det innebär att uppgifterna som du lämnar till oss kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Normalt gäller ingen sekretess för de uppgifter som behandlas i din ansökan. Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta den kontaktperson som finns angiven i annonsen. SMTM har som målsättning att i personalsammansättningen spegla den mångfald som finns i samhället. Har du rätt kompetens är du intressant för oss, oavsett kön, könsidentitet och uttryck, ålder, sexuell läggning, funktionsnedsättning, religion eller etnisk tillhörighet. 

SMTM har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringsföretag och liknande.