arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Tullverket söker administratör till underrättelseavdelningen

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    14 januari

  • Sök jobbet senast

    4 februari

Om jobbet

Vill du vara en del i Tullverkets nya underrättelseavdelning?

Underrättelseavdelningen ansvarar för Tullverkets underrättelseverksamhet och arbetar med att förse såväl myndighetens ledning som övriga operativa avdelningar på myndigheten med relevanta beslutsunderlag. Inom underrättelseavdelningen bedrivs strategiskt och operativt underrättelse- och analysarbete. Inom underrättelseavdelningen finns fyra operativa underrättelseenheter som är fördelade regionalt på syd, väst, öst och nord. Avdelningen har även två nationella enheter, tullverkets selekteringscenter (TSC) samt enheten för strategisk analys och nationell desk (SAND).

På avdelningen finns även ett avdelningsledningsstöd där ett antal medarbetare arbetar för att säkerställa en effektiv, rättssäker och utvecklingsinriktad verksamhet. Den nu aktuella tjänsten kommer organisatoriskt att tillhöra avdelningsstödet för underrättelseavdelningen och utgöra en viktig resurs och kontaktpunkt för att hantera avdelningens nationella frågeställningar.

Huvudsakliga arbetsuppgifter


Du kommer i din roll på avdelningsstödet arbeta med att omhänderta avdelningens administrativa arbetsuppgifter och utgöra en sammanhållande länk för avdelningen i vissa specifika frågor/arbetsområden. Du kommer även stötta avdelningscheferna med mötesbokningar, underlag, upprätta dagordningar och kallelser, ansvarar för protokollering av olika möten samt förberedda och administrera beslut.

Exempel på förekommande arbetsuppgifter:

  • Hålla samman inventeringar, uppdatera personalförteckningar samt ta fram enklare underlag.
  • Planera, förbereda och koordinera möten och konferenser.
  • Skriva dagordningar, föra protokoll och upprätta beslutsunderlag.
  • Fakturaadministration.
  • Behörighetsadministration.
  • Hanterar researrangemang.
  • Bistå i avdelningens arbete med personuppgiftshantering.
Arbetsuppgifterna ställer krav på hög integritet, det är därför viktigt med ett högt säkerhets- och sekretessmedvetande samt gott omdöme. För att trivas med arbetsuppgifterna bör du vara prestigelös, serviceinriktad, noggrann och ha god samarbetsförmåga. Arbetet kommer att bestå av löpande uppdrag där du själv planerar och ansvarar för genomförandet men även arbetsuppgifter där du med kortvarsel ombeds att hantera enklare frågor.

Vi söker dig som har:

  • Gymnasieutbildning samt lägst betyg godkänd/3/E i: matematik, samhällskunskap, svenska och engelska.
  • Dokumenterad erfarenhet av arbete med administrativa uppgifter eller dylikt som arbetsgivaren finner relevant.
  • Mycket god kommunikationsförmåga att uttrycka sig muntligt och skriftligt på svenska och engelska.
  • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
  • Goda kunskaper i Officepaketet (Word, Excel, PowerPoint).
  • Svenskt medborgarskap.

Det är meriterande om du har:

  • Eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren anser relevant t.ex. inom administration, beteendevetenskap, samhällsvetenskap, pedagogik.
  • Kunskaper och färdigheter i ärendehanteringssystem, personaladministrativa system och fakturahanteringssystem.
  • Erfarenhet av administrativt arbete på statlig myndighet eller i offentlig sektor.
  • Erfarenhet av registrering, diarieföring samt expediering av handlingar.
  • Erfarenhet av personuppgiftsbehandling.

Personliga egenskaper


Arbetet passar dig som tar egna beslut inom givna ramar och driver arbete självständigt. Du bör ha god förmåga att prioritera och fokusera på rätt saker. Att du bidrar med idéer och tankar för att utveckla och förbättra avdelningens administrativa förmåga ser vi som en självklarhet. Vi vill att du är lyhörd, har lätt för att samarbeta med din omgivning och prestigelös.

Stor vikt kommer att fästas vid personlig lämplighet.

Övrigt


Referensnummer: PER 2022-31.

Placeringsort: Stockholm.

Tjänsteresor kan förekomma i undantagsfall.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll och enligt säkerhetsskyddslagen genomförs före anställning. Innan en anställning kan komma i fråga kommer du även att drogtestas och vi genomför även en bakgrundkontroll. Tullverkets är en totalförsvarsmyndighet och vid anställning kan du komma att krigsplaceras i Tullverket.

Provanställning 6 månader tillämpas.

För oss är det självklart med en arbetsplats som är inkluderande och vi eftersträvar jämställdhet och mångfald.

För mer information och ansökan


Upplysningar om tjänsten kan lämnas av, Hanna Olsson, tel. 08-405 02 23. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support tel. 060-67 25 85.

Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Ulf Persson, tel. 040-661 33 21 och för Saco-S, Lena Edehag, tel. 040-661 33 21.

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 4:e februari 2022. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.

 

Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor över Sveriges gränser. Med visionen att bara godkända varor ska passera gränsen hindrar vi olagliga varor från att komma in i landet och bidrar till ett tryggare samhälle. Vi förenklar handeln med andra länder och lägger grunden till ökad tillväxt och konkurrens på lika villkor. Tullverket, som grundades 1636, har i dag cirka 2 300 anställda och leds av generaltulldirektör Charlotte Svensson.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning

Lön

Enligt överenskommelse

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat