arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Teknisk projektledare till IT-avdelningen

  • Ort

    Östersund

  • Yrkesroll

    Projektledare, IT

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    27 juni

  • Sök jobbet senast

    31 augusti

Om jobbet

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten och Försäkringskassan. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Anställningen är placerad inom avdelning IT. Statens servicecenters IT-avdelning ansvarar för att förvalta och utveckla myndighetens IT-miljö samt leverera högkvalitativa och flexibla IT-tjänster till verksamheten. Statens servicecenter nyttjar i hög grad externa leverantörer för drift och support av IT-infrastrukturen och applikationsportföljen.

Huvudsakliga arbetsuppgifter och ansvar


Rollen som teknisk projektledare innebär primärt att leda den tekniska anslutningen av kundmyndigheter till Statens servicecenters tjänsteleveranser. Den tekniska projektledaren har ansvar för den tekniska uppsättningen av tjänsteleveransen, t ex integration mot lön- och ekonomisystem samt gentemot externa systemleverantörer. Rollen ingår i ett projektteam med resurser från andra delar av vår organisation och har mycket kontakt med våra kundmyndigheter samt leverantörer och hanterar frågeställningar både från verksamheten och IT. Projektledning av utvecklingsprojekt och förvaltningsuppdrag inom avdelningen och myndigheten förekommer också.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:
  • Kandidatexamen som systemvetare, ingenjör, ekonom eller motsvarande utbildning
  • Minst 5 års erfarenhet av teknisk projektledning, dvs ansvarat för IT-projekt inom större projekt/program eller kompetens som bedöms likvärdig
  • Erfarenhet av etablerade projektstyrningsmodeller som t ex PROPS eller PEJL.
Dessutom är det meriterande om du har:
  • Erfarenhet från arbete med integrationsplattformar
  • Kunskap om löne- och/eller ekonomiadministrativa system och/eller e-handelssystem.

Vidare ska du ha följande förmågor:

• Strukturerad och målinriktad med stor drivkraft att åstadkomma resultat i samverkan med olika intressenter
  • Förmåga att hantera frågeställningar och inge förtroende inom både IT- och affärsverksamhet med en god kommunikativ förmåga, både internt, externt, verksamhet och IT
  • Samarbetsförmåga och förmåga att trivas som en del av ett team, både i projekt och på enheten.
  • Förmåga att bidra i arbetet med att bygga upp strukturen arbetssätt på enheten.

Övrigt

Anställningen är 100 % och tillsvidare.
Vi tillämpar 6 månaders provanställning.
Anställningen är placerad i Östersund, alternativt Gävle efter överrenskommelse.
Anställningen innebär en del resande. 

Välkommen med din ansökan senast 31 augusti.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Kontaktpersoner

Åsa Gradén Lundkvist, Enhetschef IT-projekt

010-456 04 64

asa.gradenlundkvist@statenssc.se


Annika Andersson, Facklig kontaktperson ST

annika.andersson@statenssc.se


Towa Eng, Facklig kontaktperson Saco-S

towa.eng@statenssc.se


Håkan Alenius, Facklig kontaktperson SEKO

hakan.alenius@seko.se