arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Tekniker IT Applikationssupport

  • Yrkesroll

    Helpdesktekniker/Supporttekniker

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    20 juni

  • Sök jobbet senast

    11 juli

Om jobbet

På Trafikverket är du med och bidrar till att underlätta vardagen för invånare och företagare i hela Sverige. Det gör du genom att vara med och forma framtidens infrastruktur.

Tekniker IT Applikationssupport


Arbetsuppgifter

Som Tekniker IT Applikationssupport bidrar du med att se till att Trafikverkets leveranser kan genomföras, i form av att du supporterar och stödjer användare av Trafikverkets IT-system. Arbetsuppgifterna består i huvudsak av applikationssupport i form av felsökning/felavhjälpning av klient- och webbapplikationer, installationer, administrativa uppgifter exempelvis att skriva manualer. I din vardag genomför du incident- och problemhantering samt har löpande återkoppling till användare. Arbetet ställer stora krav på en hög servicekänsla med god kommunikativ förmåga samt en mycket god samarbetsförmåga.

Övrig information


Placeringsort är Göteborg. Önskar du att arbeta delvis på distans? I den här tjänsten har du som vill möjlighet att ha en dialog kring att arbeta hemifrån eller från ett annat Trafikverkskontor ett par dagar i veckan.

Kvalifikationer


Vi söker dig som
har minst gymnasieutbildning inom IT eller motsvarande kunskaper/utbildning i kombination med erfarenhet som vi bedömer likvärdig
har minst 5 års arbetslivserfarenhet inom IT där du har dokumenterad vana av andra linje support, exempelvis fördjupad felsökning inom ITIL Incident och Problemprocess
har goda kunskaper inom SCCM
har goda kunskaper inom Microsoftprodukter (Windows 2010, Microsoft Office 2016, Sharepoint 2013, 2016)
har erfarenhet av Skype för företag, Exchange, Cisco AnyConnect och ärendehanteringssystem Remedy ITSM
har stort intresse av att lära dig nya tekniker, metoder och verktyg
kan uttrycka dig väl i både tal och skrift i svenska och engelska samt förstå tekniska texter i engelska språket

Det är meriterande om du

har god kännedom kring Trafikverkets verksamheter samt arbetat med Trafikverkets applikationer inom Sharepoint och ProjectWise

Vem är du? 
För den här tjänsten söker vi dig som är självgående, tar ansvar och är initiativtagande. Som person har du lätt för att skapa kontakter och samarbeta eftersom arbetsuppgiften innebär att i huvudsak ge support eller förmedla information. Kontakterna ställer krav på empatisk förmåga - att lyssna, ge stöd samt kommunicera med användare och kollegor. Ditt fokus är att alltid leverera bästa möjliga service. Det är viktigt med god problemlösningsförmåga för att kunna felsöka samt välja mellan flera tillgängliga handledningsalternativ. Problemen i arbetet är oftast komplicerade och av komplex karaktär. 
Du arbetar utifrån givna riktlinjer och ramar för hur arbetet skall utföras för att nå fastställda mål. Du behöver ha en fallenhet för struktur och tycka om att följa beslutade arbetssätt. Du är duktig på att omsätta teori till praktik och att arbeta utifrån ett högre säkerhetskrav. I takt med att tekniken samt att din förmåga utvecklas har du goda möjligheter att kompetensutvecklas inom både utveckling och drift. Därför ser vi gärna att du har ett stort tekniskt intresse samt vilja att utveckla dig själv och verksamheten.

Ansökan

De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Som sökande till Trafikverket kan du eventuellt behöva gå igenom en säkerhetsprövning. Den innehåller säkerhetsprövningssamtal och registerkontroll innan anställning, om tjänsten är placerad i säkerhetsklass. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap för säkerhetsklassade tjänster.
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Helpdesktekniker/Supporttekniker

Lön

Fast lön

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid , 6 mån provanställning