arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Systemförvaltare till Sveriges betalningssystem RIX

  • Yrkesroll

    Systemförvaltare

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    1 juli

  • Sök jobbet senast

    15 augusti

Om jobbet

Vill du vara med och arbeta på en spännande arbetsplats där Sveriges betalningssystem står i fokus? Stor förändringsresa pågår i den svenska finansiella infrastrukturen och vi behöver stärka upp ytterligare i förvaltningen av betalningssystemen på verksamhetssidan. Gillar du att driva utvecklingen framåt och aktivt delta i förvaltningsaktiviteter? Då är tjänsten som Systemförvaltare hos Sveriges Riksbank något för dig!

DET HÄR GÖR DU HOS OSS

I detta förvaltningsteam kommer du att driva och utföra förvaltningsaktiviteter som kravställning, implementering, konfigurering och test av ny funktionalitet i systemen tillsammans med den interna IT-avdelningen och externa leverantörer samt information och support till finansiella institut som är deltagarna i RIX. Ditt fokus kommer att ligga på vårt betalningssystem RIX och delta i införandet av den nya tjänsten RIX INST för omedelbara betalningar. Viss schemaläggning och beredskap förekommer då du kommer att vara en del av incident- och change/releaseorganisationen kring RIX.

DITT TEAM

På RIX-enheten arbetar idag 24 kollegor uppdelat på två team och vårt uppdrag är att ansvara för att uteckla och förvalta Riksbankens betalningssystem (RIX) för betalningar i svenska kronor på ett säkert och effektivt sätt. Vi sitter på verksamhetssidan och ansvarar operativt för betalningsflöden och säkerhetshanteringen. Rollen ingår i teamet för vidareutveckling och förvaltning där 14 kollegor arbetar idag.

MER OM DIG

För att passa i rollen som systemförvaltare på RIX så har du erfarenhet av arbete verksamhetsnära systemförvaltning inom bank och finans tex med betalningar eller avvecklingssystem inom finansiell infrastruktur. Du har relevant högskoleutbildning eller motsvarande erfarenhet i liknande roller. Vårt interna språk är svenska men vi arbetar även med internationella kontakter vilket ställer krav på att du behärskar svenska och engelska i tal och skrift.

Som person tror vi att du är initiativtagande, serviceinriktad och gillar att arbeta i team. Du har även strukturerad sida och har lätt för problemlösning samt en god analysförmåga. Vi ser gärna att du vill utvecklas på lång sikt i vårt team där vi kan ge dig goda utvecklingsmöjligheter och chans att påverka effektiviteten i Sveriges betalningsinfrastruktur!

MER OM TJÄNSTEN

Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde omgående eller enligt överenskommelse. Tjänsten är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande registerkontroll och särskild personutredning kommer att göras på slutkandidaten. I vissa fall ställs krav på svenskt medborgarskap och säkerhetsprövningssamtal för säkerhetsklassade tjänster. 

ATT JOBBA PÅ RIKSBANKEN

Riksbanken ser till att pengarna behåller sitt värde över tid och att betalningar kan ske säkert och effektivt. Vi ger också ut Sveriges sedlar och mynt. Vi arbetar på medborgarnas uppdrag för en stark och säker ekonomi. Här får du utmaning och utveckling varje dag i en händelserik miljö. Hos oss får du kunniga och engagerade kollegor och stor möjlighet till kompetensutveckling. Läs mer om hur det är att arbeta på Riksbanken här.

Huvudkontoret är beläget på Brunkebergstorg mitt i centrala Stockholm. Som anställd på Riksbanken tar du del av bra förmåner som bland annat generösa semestervillkor, möjlighet till ledarledda träningspass och gym, subventionerad lunch i personalmatsalen, friskvårdsbidrag och subventionerad massage. Läs mer om våra förmåner här. Följ oss även på linkedin, facebook och twitter för att se våra senaste uppdateringar.

INTRESSERAD?
Vi vill ha din ansökan med CV och personligt brev inklusive relevanta betyg senast den 15 augusti. Vi vill att du i denna rekrytering besvarar ett antal urvalsfrågor. På så vis kan du enkelt söka tjänsten och vi ges möjligheten att utvärdera våra kandidater på lika villkor.

Logiska tester och arbetsprov kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen. Vi genomför också bakgrundskontroller på slutkandidaterna, vilket innebär att du lämnar in examensbevis eller annat dokument som styrker din utbildning och vi kontrollerar att dessa stämmer. Du kan välja att ladda upp relevanta dokument redan vid ansökningstillfället eller så inlämnar du dessa längre fram i processen om det blir aktuellt. Du kan läsa mer om hur det fungerar när du söker jobb på Riksbanken här. Vi ser fram emot att få kontakt med dig!

Vi återkopplar till dig via mail och ber dig att noga se över både inkorg och skräppost så du inte missar något. Du får också gärna kontakta oss med vändande mail om du upptäcker att utskicken inte hamnar rätt.

Vi har valt annonseringskanaler och undanber oss försäljare av rekryteringstjänster och annonser.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Systemförvaltare

Lön

Månadslön

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat