arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Systemförvaltare - utveckla Regeringskansliets diarieföringssystem

  • Yrkesroll

    Systemförvaltare

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    1 september

  • Sök jobbet senast

    20 september

Om jobbet

Arkiv- och registratursektionen, Förvaltningsavdelningen
Vill du vara med och leda förvaltning och utveckling av Regeringskansliets diarieföringssystem? Trivs du med att utbilda och ge stöd till andra och är van att vara länken mellan verksamheten och den tekniska sidan av förvaltningen? Har du erfarenhet från systemförvaltning eller registratorsverksamhet från offentlig sektor? Då kan det här vara jobbet för dig!

 Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Sektionen för arkiv- och registratur består av ca 60 medarbetare och ansvarar för Regeringskansliets arkiv- och registratorsverksamhet inom samtliga departement. Sektionen ger även råd, stöd och utbildning, samt ansvarar för tillsyn av utlandsmyndigheternas arkiv- och diarieföring. Sektionen ansvarar också för den verksamhetsnära systemförvaltningen av bland annat Regeringskansliets diarieföringssystem, Klaradia, som ligger i Public360.

Som systemförvaltare planerar, fördelar och deltar du såväl i arbetet med den löpande förvaltningen som i utvecklingen av systemet. Bland annat deltar du i framtagandet av förvaltningsplaner, följer upp och prioriterar aktiviteter inom ramen för denna. Du leder eller deltar i utvecklingsprojekt kopplade till systemet, hanterar behörigheter, utbildar och stöttar användare och registratorer i systemets funktioner. Vid behov tar du fram nya eller uppdaterade lathundar, kommunicerar förändringar eller liknande i systemet. Du deltar även i tester, releaser och uppdateringar av systemet och bidrar i det förändringsarbete som följer därav.

I din roll samarbetar du nära den tekniska sidan av förvaltningen och utgör länken mellan verksamhet och It.

 Din bakgrund
Vi söker dig som har erfarenhet av förvaltning av dokument- och ärendehanteringssystem och/eller erfarenhet som registrator inom offentlig sektor. Du har mycket goda kunskaper inom den lagstiftning som reglerar allmänna handlingar samt aktuella kunskaper kring digital informationshantering. Du är väl insatt i de moment och arbetsflöden som normalt ingår vid diarieföring och ärendehantering. Vidare är goda kunskaper i svenska och engelska ett krav, liksom erfarenhet av att utbilda, ge råd och stöd.

Inom Regeringskansliet pågår många projekt som syftar till att digitalisera myndigheten, varför kunskap och intresse för dessa frågor är meriterande. Även kunskap och erfarenhet av Regeringskansliets verksamhet är meriterande.

 Dina egenskaper
För att lyckas i rollen krävs att du är strukturerad, analytisk och har god förmåga att identifiera och förstå arbetsflöden och processer. Kopplat till detta har du lätt för att ha en helhetssyn och uppmärksamma utvecklingsområden.

Du har en god samarbetsförmåga, är van att kommunicera och anpassa dig efter olika målgrupper och uttrycker dig väl i tal och skrift. Vidare är du noggrann och van att arbeta mot och självständigt ansvara för uppsatta mål men har även lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter

Då du i din roll samarbetar nära med den tekniska sidan av förvaltningen har du god förmåga att kommunicera med både verksamhet och It samt agera brygga dem emellan. Du har förmåga att snabbt skaffa dig kunskap och förståelse för hur verksamhetens behov och arbetsflöden ser ut.

 Övrigt
Anställningen är en tillsvidareanställning. Regeringskansliet tillämpar sex månaders provanställning.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Jenny Savonen som är gruppchef, på 08-405 88 17. Du är också välkommen att konta HR-handläggare Lage Åsman på 08-405 97 94. Fackliga representanter nås via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00, Saco (Jesper Svarén), Seko (Erik Wilhelmsson) samt ST (Melanie Hedlund Bjersten). Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 20 september 2021.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Systemförvaltare

Lön

Individuell lönesättning

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat