arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Systemadministratör till Statens servicecenter i Östersund

  • Yrkesroll

    Systemadministratör

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    11 oktober

  • Sök jobbet senast

    27 oktober

Om jobbet

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten och Försäkringskassan. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Statens servicecenter Supportavdelning är placerad i Östersund och består av cirka 35 medarbetare. Vår avdelning arbetar idag med kundservice inom våra tjänster lön och ekonomi. Vi bemannar även myndighetens växel. Vi behöver nu förstärka med en person med huvudsaklig inriktning systemadministration, du kommer att arbeta med systemförvaltning inom de Contact center lösningar som Statens servicecenter använder sig av. Vi är inne i en digitalresa mot att hantera våra kundmöten mer digitalt.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

I rollen som systemadministratör arbetar du i första hand med de system som vår supportavdelning ansvarar för. Dessa system nyttjas av en stor del av myndighetens kunder och anställda och du kommer i detta arbete att ha en central roll inom förvaltning och utveckling av stödsystemen. Exempel på arbetsuppgifter kan vara underhåll av konfiguration, nyutveckling, registervård och periodiska underhåll, dokumentation, testarbete och andra linjes support.
Som systemadministratör medverkar du i möten på operativ nivå och vid kravställning mot systemleverantörer. I dina arbetsuppgifter ingår även att omsätta strategiska utvecklingsinitiativ till praktiskt utvecklingsarbete samt att utveckla och effektivisera processer och arbetsflöden. Under anställningens gång kan arbetsuppgifter och system komma att ändras utifrån hur verksamheten utvecklas. I vår strävan att öka digitaliseringen kan virtuella agenter och AI-lösningar komma att implementeras och administreras inom detta uppdrag.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:
  • Relevant akademisk examen t.ex. systemvetenskap, eller motsvarande kompetens förvärvad genom arbete med likvärdiga arbetsuppgifter
  • Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter
  • Kunskap och erfarenhet av ärendehanteringssystem och/eller telefonilösningar
 Det är meriterande om du:
• Har erfarenhet av ITIL-processer
  • Har erfarenhet av projekt- och förändringsarbete
  • Har kunskap och erfarenhet av systemet Servicenow
  • Har erfarenhet av JavaScript
  • Har erfarenhet av virtuella agenter och AI-lösningar

Vidare ska du ha följande förmågor:

• Att bidra till ett gott samarbete med såväl dina kollegor som externa aktörer
• Att ge god service, internt och externt
• Att kunna strukturera och prioritera ditt arbete
• Att vara konsultativ och lösningsorienterad
• Att framföra möjligheter till utveckling
• Att bidra med förslag på förbättringar och nya idéer
• Att vara flexibel där du ser förändringar som utvecklande
• Att kommunicera väl på svenska i tal och skrift
• Att beskriva tekniken på ett tydligt sätt i både tal och skrift för verksamheten

Anställningen är en tillsvidare på 100 % och placerad i Östersund.
Vi tillämpar 6 månaders provanställning

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.  Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Välkommen med din ansökan innehållande CV samt personligt brev senast 27 oktober 2019. I ditt CV ska det tydligt framgå år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna, i brevet berättar du varför du söker tjänsten. Vi planerar att boka intervjuer löpande, vilket innebär att inbjudan kan komma att ske innan sista ansökningsdag.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.