arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Systemadministratör Linux med varierande arbetsuppgifter

  • Ort

    Stockholm

  • Yrkesroll

    Systemadministratör

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    18 november

  • Sök jobbet senast

    12 december

Om jobbet

Vi söker nu systemadministratörer som tycker om tekniska utmaningar och vill ha varierande arbetsuppgifter. Du kommer att arbeta i ett team som ansvarar för att ta hand om den befintliga miljöns alla delar, med allt från rutinåtgärder till utmanande felsökning och problemlösning.
Vill du bidra till att skydda Sverige och vårt demokratiska samhälle? Hos oss får du arbeta i en mångfacetterad verksamhet där tillit, kollegialitet och professionalism värdesätts högt. Tillsammans gör vi skillnad – för ett säkert Sverige.

Ditt uppdrag

Som systemadministratör är du en del i ett team som förvaltar och vidareutvecklar våra Linuxmiljöer. Du arbetar både med planerade åtgärder, felhantering och utveckling. Arbetsuppgifterna består i huvudsak av att ta hand om OS-installation, uppgradering, konfigurering, scriptning och större felsökningar. Du kommer även arbeta med att skapa och upprätthålla dokumentation samt stötta pågående projekt. Ingen dag är den andra lik och du kommer även få möjlighet att ingå i projektarbeten och där få vara med att påverka den tekniska utvecklingen på myndigheten.
Vi strävar efter att standardisera vår miljö och effektivisera vårt arbete genom automatisering. IT-säkerhet utgör en självklar del av ditt arbete. Det finns stora möjligheter för dig att kompetensutvecklas och lära dig nya tekniker.

Din kompetens

Vi söker dig som har minst två års erfarenhet av att arbeta som systemadministratör inom Linux, främst med drift, förvaltning och förebyggande underhåll. Du har goda kunskaper i Linux samt goda kunskaper i svenska och engelska. Det är meriterande om du har arbetat med utveckling i Linuxmiljö.

Dina egenskaper

Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som motiveras av kluriga utmaningar och kan arbeta metodiskt och tålmodigt tills du har hittat en lösning. Du ser vad som behöver göras och driver självständigt ditt arbete framåt. Arbetet utförs i nära samarbete med kollegor och det är därför viktigt att du har en god samarbetsförmåga och kan jobba väl i grupp. Du har ett genuint teknikintresse och håller dig uppdaterad om vad som händer, både vad gäller arbetsmetoder, teknologier och produkter. Då både teknik och arbetsuppgifter varierar över tid behöver du vara flexibel och anpassa dig efter en omvärld som ständigt förändras.

Anställningsvillkor

Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning.
Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. Ett krav för anställning är godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Kontaktpersoner

Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 70 82. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.
Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 71 29, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.

Ansökan

Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten och vi eftersträvar också en jämn könsfördelning. 
Ansökan sker via vår hemsida www.sakerhetspolisen.se. Ansökan ska ha kommit in senast 2019-12-12.