arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Svenska kraftnät söker inköpare med inriktning entreprenadupphandling

  • Yrkesroll

    Inköpare

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    8 oktober

  • Sök jobbet senast

    8 november

Om jobbet

Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Svenska kraftnät är inne i en expansiv fas präglad av stora investeringar med syfte att bygga ut och förnya Sveriges stamnät för el.

Inköpsfunktionens uppdrag är att stödja Svenska kraftnäts verksamhet och förändringsresa genom utveckling av ledarskap, kultur, varumärke och verksamhet. Inköpsavdelningen växer och står inför utmaningen att optimera inköpsaffären.

Inköpsfunktionen på Svenska kraftnät har en kategoriorienterad organisation. Inom enhet Inköp stationer och underhåll ansvarar vi för upphandlingar inom kategorierna Stationer (inkluderar AC stationer samt specialstationer som GIS, HVDC och FACTS), Kraftprodukter samt Underhåll. Affärsformerna är till stor del entreprenadinköp men också direkta produkt- och tjänsteinköp. Enheten består idag av åtta medarbetare varav ett antal är konsulter. Vi växer och söker nu flera inköpare med erfarenhet och intresse för entreprenadupphandling till vårt team.

Om tjänsten

I rollen som strategisk inköpare med inriktning på entreprenadupphandling, kommer du att ansvara för hela upphandlingsprocessen. Processen innebär att sätta upp en upphandlingsstrategi, besluta om aktuella affärsmodeller, affärspaketera, ta fram förfrågningsunderlag, utvärdera anbud, ta ansvar i förhandlingar och projektleda processen fram till avtal är på plats. Ledtiderna för upphandlingsprocessen varierar men är vanligen mellan sex och nio månader.

Upphandlingar på Svenska kraftnät genomförs enligt LUF, Lagen om offentlig upphandling inom försörjningssektorerna. 

Tjänsterna är tillsvidareanställningar på heltid, placerade på Svenska kraftnäts huvudkontor i Sundbyberg. Resor kan förekomma men inte på regelbunden basis.

Dina arbetsuppgifter

Rollen innebär ett tvärfunktionellt och nära samarbete med interna beställare, projektledare, teknikspecialister, ansvariga för hållbarhetsfrågor samt juridiska rådgivare. Som inköpare driver du upphandlingsprocessen i de projekt du ansvarar över. Du arbetar närmast dina projektgrupper, men har även stöd hos dina inköpskollegor. Du förväntas bidra till det strategiska kategoristyrningsarbetet genom att stödja kategoriansvarig.

Vårt arbetssätt innebär att alla på enheten är delaktiga i utvecklingen av verksamheten genom ett integrerat och tvärfunktionellt samarbete som kännetecknas av hög kollektiv förmåga och tillit till varandra.

Din bakgrund

Vi söker dig med relevant utbildning för tjänsten; Civilingenjör, civilekonom, jurist eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt som vi bedömer likvärdig.

Vidare ser vi att du har:

  • Minst tre års affärserfarenhet från strategiskt inköp, försäljning, produktledning, projektledning eller liknande
  • Flytande svenska och engelska, både i tal och skrift
Vi ser gärna att du har erfarenhet av:
  • Entreprenader och hur man arbetar i entreprenadprojekt och därmed AB, ABT och andra avtal
  • LUF/LOU
  • Elbranschen/kraftbranschen

Dina personliga egenskaper

Du är relationsskapande och har hög samarbetsförmåga, rollen innebär en nyckelposition med många kontaktytor internt och externt. Du är lyhörd inför beställaren samt använder din profession genom att hålla samman upphandlingsprocessen. Du lägger vikt vid och har förståelse för regelverk och säkerhetsaspekter som Svenska kraftnät arbetar efter.

Du agerar affärsmässigt i dina beslut och i din rådgivning till beställaren. Du kommer i projekten arbeta självständigt och det ligger under ditt ansvar att nå uppsatta mål samt leverera till organisationen och de beställare du samarbetar med. Om du har lätt att se till helheten, kommer du vara rätt person på rätt plats i denna roll.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vill du veta mer?
Kontakta gärna rekryterande chef Karin Edin, tel.nr: 010-475 84 22 alternativt rekryterare Sara Bäckström, tel.nr: 010-475 97 71. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Wallin, ST, tel. 010-475 84 94. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Sista ansökningsdag

Välkommen med din ansökan senast 8 november 2021. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.

Vårt erbjudande till dig


På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät en av elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.

Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision "Säker elförsörjning för en hållbar samhällsutveckling". Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.

Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Inköpare

Lön

Enligt överenskommelse.

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat