arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Svenska kraftnät söker handläggare inom avvikelsehantering

  • Yrkesroll

    Systemförvaltare

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    6 juli

  • Sök jobbet senast

    17 augusti

Om jobbet

Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Svenska kraftnät söker dig som vill bidra till och arbeta med att vidareutveckla vårt avvikelsehanteringssystem ENIA.

Svenska kraftnät är den myndighet som ansvarar för att det svenska kraftsystemet är hållbart, säkert och kostnadseffektivt. Just nu händer det väldigt mycket hos oss. Vi bygger ut det svenska transmissionsnätet för en säker elförsörjning och elmarknadens efterfrågan på överföringskapacitet.

Om tjänsten

Enhet Hållbarhet arbetar för att Svenska kraftnät bedriver och utvecklar verksam-heten på ett systematiskt sätt inom ekologisk och social hållbarhet med våra specialistområden kvalitet, miljö, arbetsmiljö och elsäkerhet. Enheten arbetar för att på ett inspirerande sätt stödja, styra, följa upp, omvärldsbevaka och initiera utvecklingsarbeten för att Svenska kraftnät ska ligga i framkant inom hållbarhetsområdet. På enhet hållbarhet arbetar idag 14 medarbetare med olika specialiserade roller inom enhetens ansvarsområde.

Vi söker nu en ytterligare medarbetare till enheten som tillsammans med vår verksamhetsspecialist ska förvalta och vidareutveckla vårt avvikelsehanteringssystem ENIA. Svenska kraftnät växer och vi ökar mängden projekt vilket gör att vi också behöver blir fler som arbetar med att stödja och stötta kärnprocesserna. Avvikelsehantering och erfarenhetsåterföring är en viktig del i vårt förbättringsarbete och du blir en viktig kugge i vårt team som arbetar med detta.

Tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg alternativt på något av våra lokalkontor i Luleå, Sundsvall, Sollefteå eller Göteborg.

Dina arbetsuppgifter

Rollen som handläggare innebär att förvalta och hålla ENIA-systemet för avvikelsehantering uppdaterat, bevaka inkommande ärenden och ge support till både interna och externa användare. Du kommer också vara delaktig i utveckling av användarvänligheten och funktionaliteten tillsammans med vår verksamhetsspecialist för ENIA. Arbetet inkluderar också uppdatering av utbildningsmaterial. Svenska kraftnät arbetar med förvaltningsstyrning av IT-system baserad på PM3-modellen.

Du kommer att få möjligheten att utvecklas inom området och utbyta erfarenheter med kollegor som verkat länge inom branschen.

Din bakgrund

Vi söker dig med högskoleutbildning inom systemvetenskap eller som har annan likvärdig utbildning som gett dig kompetens att lösa administrativa problem med IT och datasystem som hjälpmedel och är en van användare av Microsoft Officepaketet. 

Vidare har du minst tre års arbetslivserfarenhet inom aktuellt arbetsområde.
Du kommunicerar väl på både svenska och engelska i tal och skrift.

Vi ser det som meriterande, men inte ett krav, om du har erfarenheter utav;
  • IT-systemförvaltning
  • Avvikelsehantering
  • Erfarenhet inom felanalys, problemlösning, kravställande och implementation
  • Erfarenhet av IA- systemet
  • Kundsupport

Dina personliga egenskaper

Vi söker dig som värdesätter samarbetsförmåga och trivs i en föränderlig kontext och som vill vara med och bidra till vår utvecklingsresa.

Du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande och trivs i en serviceinriktad roll. Du kommunicerar på ett tydligt sätt, både skriftligt och muntligt. Du anpassar ditt sätt att förmedla ditt budskap efter mottagaren och säkerställer att det når fram. Du trivs i en roll där du får organisera och planera, du prioriterar ditt arbete löpande på ett effektivt sätt.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vill du veta mer?
Kontakta gärna rekryterande chef Maria Säfström, tel. nr. 010-475 80 54 alternativt rekryterare Sara Bäckström. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Under semestertider nås vi lättast på mail och svarstiden kan vara något längre än vanligt.

Sista ansökningsdag

Välkommen med din ansökan senast 17 augusti 2022. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.

Vårt erbjudande till dig


På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät en av elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.

Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision "Säker elförsörjning för en hållbar samhällsutveckling". Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.

Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Systemförvaltare

Lön

Enligt överenskommelse

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat