arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Svenska kraftnät söker en Teamledare för inköp av Konsulter och Indirekt

  • Yrkesroll

    Inköpsledare

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    15 maj

  • Sök jobbet senast

    12 juni

Om jobbet

Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Skulle du gilla att leda ett team i en nyckelroll med fokus på utveckling och affärer? Svenska kraftnät är inne i en expansiv fas präglad av stora investeringar med syfte att bygga ut och förnya Sveriges stamnät för el.

Inköpsfunktionens uppdrag är att stödja Svenska kraftnäts verksamhet och förändringsresa genom utveckling av ledarskap, kultur, varumärke och verksamhet. Svenska kraftnät strävar efter att vara en av Sveriges mest attraktiva arbetsplatser. Vi ska ha gemensamma arbetssätt där alla är delaktiga i utvecklingen av verksamheten genom ett integrerat och tvärfunktionellt samarbete som kännetecknas av hög kollektiv förmåga och tillit till varandra.

Inköpsfunktionen växer och står inför en utvecklingsresa för att optimera inköpsaffären. Enheten består idag av ca 30 medarbetare som är fördelade på fyra kategoriorienterade inköpsteam. Vi söker dig som vill leda teamet Konsulter & Indirekt, vilket omfattar inköp av bland annat tekniska konsulter, professionella konsulter samt indirekta produkter och tjänster. Upphandlingar på Svenska kraftnät genomförs enligt LUF (Lag om upphandling inom försörjningssektorerna).

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och är placerad på Svenska kraftnäts huvudkontor i Sundbyberg.

Dina arbetsuppgifter

I rollen som teamledare kommer du ansvara för att leda, planera, utveckla och följa upp arbetet inom ditt inköpsteam om ca tio personer. Arbetet utförs i nära samarbete med stora delar av Svenska kraftnäts organisation samt leverantörsmarknaden. Teamets verksamhet omfattar såväl strategisk kategoristyrning som taktisk upphandling, avrop mot ramavtal, kontraktsförvaltning och leverantörsstyrning.

Som teamledare kommer du att ingå i inköpsfunktionens ledningsgrupp. Tillsammans med inköpschef och övriga teamledare kommer du att aktivt arbeta med att utveckla hela inköpsfunktionen.

Varför ska du söka just denna roll?

Du kommer att få möjlighet att utvecklas inom ledarskap, inköp och utvecklingsarbete i en inkluderande miljö som präglas av högt engagemang och affärsmässighet. Du kommer att utbyta erfarenheter tillsammans med kollegor med hög kompetens inom sina respektive områden. Om du trivs i en miljö som både är snabbfotad och som ställer krav på långsiktigt, strategiskt arbete kommer du att trivas i rollen.

Din bakgrund

Du har en examen som civilingenjör, civilekonom, jurist eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt. Du har minst tre års affärserfarenhet från inköp, försäljning, produktledning, projektledning eller liknande, gärna inom ramen för offentlig upphandling. Du talar samt förstår svenska och engelska i tal och skrift.

Du bör ha chefserfarenhet eller erfarenhet av en teamledande befattning.  

Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av:
  • inköp och strategiledning
  • LUF/LOU/affärsjuridik
  • försäljning inom marknaden för konsulter samt indirekta produkter och tjänster
  • erfarenhet av elkraftsbranschen

Dina personliga egenskaper

Som person är du affärsmässig och trivs i rollen att leda både affärer och verksamhet framåt. Du har goda ledaregenskaper eftersom rollen innebär att leda och fördela arbetet för ditt team men även att driva verksamheten framåt tillsammans med andra ledare. Då rollen innebär många kontaktytor i organisationen behöver du vara kommunikativ och bra på att etablera relationer. Du tror på en öppen dialog och en kollektiv förmåga. Vidare är du mål- och resultatorienterad med en god initiativtagande förmåga.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

I den här rekryteringen samarbetar vi med Avancos. Vill du veta mer, kontakta gärna rekryteringskonsult Helena Sjöberg, tel. nr. 079-341 73 87 eller via e-post helena.sjoberg@avancos.se. Fackliga representanter är Erik Böhlmark, SACO, tel. 010-475 86 14 och Stefan Ekberg, ST, tel. 010-475 82 91.

Välkommen med din ansökan senast den 12 juni 2020. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.

Vårt erbjudande till dig

På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Vi har som mål att bli branschens attraktivaste arbetsgivare. För att nå vårt mål arbetar vi alla utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer. Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision om att bli ledande för en säker och hållbar elförsörjning.

Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Inköpsledare

Lön

Månadslön. Friskvårdsbidrag, löneväxling, företagshälsovård, flextid, sjukvårdsförmåner, m.fl.

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Dagtid. Ej specificerat