arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Svenska kraftnät söker en Strategisk inköpare inom IT

  • Yrkesroll

    Inköpare

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    9 november

  • Sök jobbet senast

    30 november

Om jobbet

Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Gillar du att göra affärer i en teknikintensiv organisation? Svenska kraftnät är inne i en expansiv fas präglad av stora investeringar med syfte att bygga ut och förnya Sveriges stamnät för el för att möta energiomställningen. I det ingår även investeringar i utveckling av smarta IT-lösningar och en ökad digitalisering, där inköpsavdelningen är högst involverad. Vi söker en strategisk inköpare som vill vara med på vår resa.

Om tjänsten

Inköpsfunktionens uppdrag är att stödja Svenska kraftnäts verksamhet och förändringsresa genom utveckling av ledarskap, kultur, varumärke och verksamhet.

Inköpsenheten växer och står inför en utvecklingsresa för att optimera inköpsaffären. Vi söker nu en strategisk inköpare med stort intresse för IT och digitalisering. Enheten består idag av ca 30 medarbetare och arbetar med såväl entreprenadupphandlingar, indirekt material, konsulter samt IT.

Tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg.

Dina arbetsuppgifter

Som inköpare kommer du att utarbeta upphandlingsstrategier, förfrågningsunderlag och avtal samt utvärdera anbud och förhandla med leverantörer. Du kommer också stödja verksamheten med kontraktsförvaltning samt allmänna inköpsfrågor. Upphandlingar på Svenska kraftnät genomförs enligt LUF, Lagen om offentlig upphandling inom försörjningssektorerna.

Du kommer driva upphandlingar tvärfunktionellt, ha många interna såväl som externa kontaktytor och löpande bidra till Svenska kraftnäts strategiska kategori- och leverantörsstyrning. Arbetet utförs i nära samarbete med projektledare, IT förvaltningsledare och tekniker inom Svenska kraftnäts IT division samt Systemdivision, övriga medarbetare på inköpsenheten samt leverantörsmarknaden.

Din bakgrund

Du ska ha examen som civilingenjör, civilekonom, jurist eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt. Vidare har du erfarenhet av:
  • Du har minst tre års affärserfarenhet från inköp/upphandling av strategisk/taktisk karaktär.
  • Erfarenhet inom IT eller annan teknisk verksamhet
  • Flytande svenska och engelska, både i tal och skrift
Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av inköp av hårdvara, mjukvara samt tillhörande tjänster inom IT eller liknande teknisk verksamhet samt har kännedom om LUF/LOU.

Dina personliga egenskaper

Som person är du både affärsmässig och har helhetssyn över verksamheten. Du har en god förmåga att samarbeta och bygga relationer både internt och externt, då du i rollen kommer ha många olika kontaktytor. Dessutom har du starkt eget driv och god förmåga att leverera lösningar på tid och med hög kvalitet. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vill du veta mer?
Kontakta gärna rekryterande teamledare Anna Årmann Ljunggren Tel: 072-242 74 74, alternativt Rekryterare Sara Bäckström tel. nr. 072-204 94 08. Fackliga representanter är Erik Böhlmark, SACO, tel. 010-475 86 14 och Stefan Ekberg, ST, tel. 010-475 82 91. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Sista ansökningsdag

Välkommen med din ansökan senast 30 november 2020. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.

Vårt erbjudande till dig


På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.

Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision om att bli ledande för en säker och hållbar elförsörjning. Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.

Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Inköpare

Lön

Enligt överenskommelse

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat