arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Svenska kraftnät söker en Enhetschef Ekonomistyrning

  • Yrkesroll

    Chef, Corporate Finance

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    1 juli

  • Sök jobbet senast

    28 augusti

Om jobbet

Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en betydande länk i en samhällsviktig verksamhet? Sök då tjänsten som Enhetschef Ekonomistyrning på Svenska kraftnät.
 
Svenska kraftnät söker nu dig som vill axla ett stort och brett ansvar. I denna roll leder du 12 kvalificerade medarbetare i en centralt viktig funktion i organisationen. Uppdraget har tydliggjorts men behöver implementeras så du har möjlighet att forma din verksamhet. Då Svenska kraftnät är en mycket komplex verksamhet gäller det att du trivs med att hantera stora ekonomiska flöden samt har en vana av att navigera i en sådan verksamhet. Tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg.
 
Ekonomistyrningsenheten finns till för att säkra verkets verksamhetsplanering och en långsiktigt stabil ekonomi. Enheten svarar för både stöd och expertkunnande och skapar förutsättning för ledning och verksamhet att fatta medvetna beslut och därigenom uppnå sina mål. Genom enhetens uppdrag, ett gott samarbete inom teamet och verksamheten skapar vi tillsammans en hållbar framtid.
 
Dina arbetsuppgifter
Rollen som Enhetschef Ekonomistyrning kommer att innebära att du leder arbetet och medarbetarna, samt att du ingår i finansavdelningens ledningsgrupp. Du rapporterar till Finansdirektören. I enhetens uppdrag ingår:
  • Verkets process för verksamhetsplanering och -uppföljning
  • Verkets finansiering, inkl. underlag till statsbudgeten
  • Ekonomisk planering och styrning, inkl. processerna för budget, prognos och uppföljning
  • Investeringsanalyser och -kalkyler
  • Finansiell riskhantering
  • Ekonomiska analyser vid förvärv och överlåtelser
  • Riskanalys, riskhantering och risksamordning enligt förordningen om intern styrning och kontroll
  • Ekonomiska analyser och rådgivning
  • Övriga utvecklingsprojekt inom det finansiella området.

Din bakgrund

Vi ser att du har en akademisk examen, exempelvis som ekonom, ingenjör eller liknande. Vidare har du erfarenhet av:
  • Flerårig ledarerfarenhet från till exempel teamledarskap, projektledning eller chefsroll
  • Erfarenhet från arbete med ekonomistyrning och verksamhetsplanering
  • Erfarenhet att driva utveckling i komplex verksamhet
  • Du talar samt förstår svenska och engelska i tal och skrift.
 
Det är meriterande om du har erfarenhet av energibranschen och/eller statlig verksamhet. Det är även meriterande om du har en bredare kompetens än den traditionella ekonomistyrningen, exempelvis erfarenhet från arbete med verksamhetsplaneringsprocesser och/eller riskhantering, eller verksamhetsstyrning i offentlig verksamhet.
 
Dina personliga egenskaper
Du har en tydlig bild av ditt eget ledarskap och hur du vill utöva det, samt dina styrkor och svagheter. Som ledare har du en stark förmåga att bygga team samt lyssnar och kommunicerar på ett konstruktivt och tydligt sätt. Du är trygg i dig själv och har mod att delegera och fatta beslut i tuffa situationer. Vidare är du en god arbetsgivarrepresentant som visar öppenhet och tillit till dina medarbetare. Ditt beteende och sätt att vara är viktigt som kulturbärare. Du har lätt för att samarbeta och navigera i en komplex organisation. Tjänsten kräver även att du har en god helhetssyn, är initiativtagande samt har intresse att driva utvecklingen av verkets verksamhets- och ekonomistyrning. När du arbetar i denna verksamhet krävs det även att du har en stark drivkraft och är uthållig i ditt arbetssätt.
 
Vi lägger stor vikt vid de personliga egenskaperna och ser mångfald som positivt i teamet.
 
Vill du veta mer? I den här rekryteringen samarbetar vi med Avancos. Kontakta gärna rekryteringskonsult Christopher Hager, tel. nr. 0700 94 74 94 eller via e-post christopher.hager@avancos.se, eller Helena Sjöberg, tel. nr 079-341 73 87 eller via e-post helena.sjoberg@avancos.se
 
Fackliga representanter är Erik Böhlmark, SACO, tel. 010-475 86 14 och Stefan Ekberg, ST, tel. 010-475 82 91. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.
 
Välkommen med din ansökan senast den 28 augusti 2020. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.
 
Vårt erbjudande till dig
På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Vi blev i maj 2020 klassade som branschens mest attraktiva arbetsgivare enligt Nyckeltalsinstitutets årliga mätning. Det är ett fantastiskt resultat som visar att vårt arbetsmiljöarbete och fokus på det personliga ledarskapet har givit resultat. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer. Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision om att bli ledande för en säker och hållbar elförsörjning.
 
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Chef, Corporate Finance

Lön

fast lön

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat