arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Supporttekniker, visstidsanställning

  • Yrkesroll

    Helpdesktekniker/Supporttekniker

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    18 november

  • Sök jobbet senast

    25 november

Om jobbet

Sveriges vackraste arbetsplats söker en

Supporttekniker med visstidsanställning


med placering i Norrköping

Sjöfartsverket tar ansvar för framtidens sjöfart och erbjuder moderna och säkra sjövägar med service dygnet runt. Vi är ett tjänsteproducerande affärsverk med ca 1200 medarbetare utspridda längs hela Sveriges kust. Våra tjänster består bland annat av lotsning, farledservice, isbrytning, sjötrafikinformation, sjökartläggning, sjö- och flygräddning samt sjömansservice.

Se mer om Sjöfartsverket: https://vimeo.com/296370497

Att arbeta som Supporttekniker på Sjöfartsverket

Sjöfartsverkets IT-avdelning består av totalt ca 80 medarbetare, och har ansvar för den strategiska styrningen av IT-verksamheten för att skapa förutsättningar för Sjöfartsverkets fortsatta utveckling enligt de mål som är fastslagna. Vi är inne i en spännande tillväxtfas där du kommer få stor möjlighet att påverka hur Sjöfartsverkets utvecklingsarbete ska bedrivas på ett bra och effektivt sätt. Tillsammans med andra roller kommer du bli en viktig del i resan framåt! 

Som Supporttekniker kommer du tillhöra enheten Service Desk i teamet SPOC (gemensam kontaktyta för IT tjänster). Huvuduppgiften för SPOC är att åtgärda enklare IT-incidenter, hantera beställningar av IT-produkter, administrera konton samt installera hård- och mjukvara. Till hjälp används flera verktyg som t.ex. ärendehanteringssystemet Easit, fjärrverktyg och Active Directory. Du får möta slutanvändarna genom personligt besök eller via telefon. I rollen som supporttekniker har du ett nära samarbete med andra team t.ex. incidentteam, vilket är en förutsättning för att nå en god service till verksamheten. Vi arbetar i processer enligt ITIL-ramverket.

Exempel på arbetsuppgifter:

- Registrera, kategorisera, klassificera, åtgärda och ev. eskalera IT-incidenter        vid behov
- Hantera Tjänstebegäran, ex kontohantering, administrera telefonabonnemang    och installation av hård- och mjukvara
- Hantera returer av IT produkter och ta emot beställda IT produkter
- Hantera gemensam postlåda

Vem är du?
Krav: 
- Lägst gymnasial utbildning med inriktning mot IT
- Lägst 6 månaders erfarenhet av arbete med IT-support
- God kunskap om Microsoft klientplattform
- Goda kunskaper i svenska och engelska, framförallt läsa och tala

Meriter:

- Erfarenhet av ITIL-ramverket
- Erfarenhet av Active directory och ärendehanteringssystem

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. God samarbetsförmåga, lätt för  samarbete med kollegor samt ett gott ordningssinne är viktiga egenskaper för att tillmötesgå slutanvändarna på ett professionellt sätt. Du tar ansvar för att driva dina processer/ärenden/uppgifter med hjälp av de rutiner som finns för att korta ledtiderna på ärendena. Vi ser gärna att du har ett brinnande intresse för teknik och bidra med dina kunskaper till verksamheten och IT-avdelningens gemensamma utveckling.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. För denna nivå av säkerhetsklassning ställs inte krav på svenskt medborgarskap, så du får gärna ha utländsk bakgrund. Befattningen kan innebära krigsplacering vid Sjöfartsverket.

Varför ska du välja Sjöfartsverket

Sjöfartsverket är ett tjänsteproducerande affärsverk inom transportsektorn. Vår arbetsmiljö är unik och vårt uppdrag är unikt – Sveriges vackraste arbetsplats. Vårt uppdrag ligger i att ansvara för att utveckla transport och sjöfart i linje med riksdagens och regeringens beslut. Vår affärsidé är att erbjuda effektiva sjövägar, moderna tjänster och maritimt partnerskap för tillväxt, konkurrenskraft och hållbar utveckling.

Sjöfartsverket erbjuder en trivsam arbetsmiljö med goda möjligheter att förena arbetsliv och privatliv. Vi har en tydlig identitet och ett starkt varumärke. Vi är en utvecklingsinriktad organisation och arbetar ständigt för att utveckla våra medarbetare samt för att upprätthålla våra nöjda kunder. Är vi rätt organisation för dig är det en självklarhet för dig att agera på ett professionellt, öppet och engagerat sätt. Vi arbetar aktivt för likabehandling och ser det som en självklarhet att du delar vår uppfattning.

Hur och när?
Tjänsten är en visstidsanställning tom 2021-06-30. Tjänsten ska tillsättas snarast. Intervjuer kommer att hållas 3 och 4 december.

Upplysningar:

Tjänsten: Enhetschef Service Desk Helén Samnegård, 010-478 46 39.

Fackliga företrädare:

SACO Benjamin Hell, ST-Sjöfart Tapani Hoffrén, SEKO Bengt-Erik Johansson, samtliga kan nås via vår växel 0771-63 00 00.

Registrera din ansökan senast den 25 november 2020.
Diarienummer: 20-04554.

Sjöfartsverket gör kontinuerliga och aktiva val kring exponering och rekryteringsstöd i varje rekrytering. Vi undanber oss därför direktkontakt av annonsförsäljare, bemannings- och rekryteringsföretag.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Helpdesktekniker/Supporttekniker

Lön

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid