arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Stockholms tingsrätt söker IT-administratör [medarbetare inom IT]

  • Yrkesroll

    Systemadministratör

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    9 januari

  • Sök jobbet senast

    2 februari

Om jobbet

Stockholms tingsrätt är landets största tingsrätt med omkring 300 medarbetare. Domstolen leds av lagmannen och är indelad i fem dömande avdelningar som var och en leds av en chefsrådman. På de dömande avdelningarna arbetar rådmän, fiskaler, notarier, beredningsjurister och domstolshandläggare. En av de dömande avdelningarna är Patent- och marknadsdomstolen och de andra fyra avdelningarna är allmänna avdelningar som handlägger tvistemål, familjemål och brottmål. Domstolen består även av en administrativ avdelning som hanterar ekonomi, budget, HR, säkerhet och service, IT, registrering och arkiv. Stockholms tingsrätt är en modern och öppen arbetsplats med ansvarstagande medarbetare. Domstolen vill ta till vara de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.Tingsrätten ingår i ett regionalt samarbete med Attunda, Nacka, Solna och Södertörns tingsrätter.

Stockholms tingsrätt är landets största tingsrätt med omkring 300 medarbetare.

Domstolen leds av lagmannen och är indelad i fem dömande avdelningar som var och en leds av en chefsrådman. En av de dömande avdelningarna är Patent- och marknadsdomstolen och de andra fyra avdelningarna är allmänna avdelningar som handlägger tvistemål, familjemål och brottmål. Vid tingsrätten finns också en administrativ avdelning som ansvarar för HR-, ekonomi-, IT- och servicefrågor vid domstolen. Vi söker nu en IT-administratör för att stärka upp vårt IT-och serviceteam. Du kommer jobba brett med IT-frågor i nära samarbete med två erfarna IT-kollegor.

Arbetsuppgifter

Domstolsverket äger och utvecklar olika IT-system för domstolarnas behov. På domstolen handlar IT-arbetet bl.a. om att implementera olika system och IT-stöd, installera tekniska lösningar, utbilda och supporta användarna och delta i olika projekt för att utveckla verksamheten. Som IT-administratör kommer du hjälpa verksamhetens användare med IT-relaterade frågor och stöd.

Dina arbetsuppgifter:

- Installera och hantera datorer, skärmar, mobiltelefoner, utrustning i förhandlingssalar, konferensutrustning och annan teknik.
- Hantera supportärenden och hjälpa användare på plats.
- Hantera vår klientplattform (Windows 10) inklusive felsökning, konfiguration och applikationshantering.
- Arbete med både underhåll och support av verksamhetsstödet Vera. Du kommer jobba dels själv med systemadministration och även i nära samarbete med systemadministratörer på avdelningarna.
- Du kommer också att arbeta med utbildning, bl.a. i MS Office 365.

Dina kvalifikationer

Vi söker dig som har gymnasiekompetens och utbildning eller ett par års praktisk erfarenhet inom IT. Du har erfarenhet från IT-supportarbete och har gärna arbetet på en Servicedesk. Du har goda kunskaper inom Windows10, och Office 365. Du har grundläggande kunskaper inom nätverk, server och IT-säkerhet.

Personliga egenskaper

Som IT-administratör arbetar du tätt tillsammans med dina kollegor där ni tillsammans planerar och utvecklar arbetet. Vidare är du social, serviceinriktad och arbetar på ett strukturerat och noggrant sätt. I din roll kommer du ha många kontakter både inom och utanför IT-gruppen. Det ställer krav på dig att ha en hög samarbets- och kommunikationsförmåga och att du gillar att dela med dig av dina kunskaper.

Vi strävar efter att ha en hållbar arbetsmiljö med en anpassad arbetsbelastning. Ibland har vi dock arbetstoppar, då behöver du vara stresstålig och behålla lugnet samt ha förmåga att prioritera det som är särskilt viktigt. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning med sex månaders provanställning

Omfattning: Heltid


Tillträde: Enligt överenskommelse

Ansökan

Ansök senast: 2020-02-02

När Sveriges Domstolar rekryterar framtida medarbetare är det viktigt att vi får rätt person på rätt plats och att vi har ett inkluderande synsätt. Det förutsätter att vi hanterar alla sökande rättvist och att vårt urval enbart bygger på meriter och kompetenser, varför vi använder oss av kompetensbaserad rekryteringsmetod. Arbetsprov och/eller lämplighetstester kommer att tillämpas i denna rekryteringsprocess.

Lön

Individuell lönesättning tillämpas.

Anställning

Antal platser: En

Mer information om tjänsten:

Vid frågor om tjänsten kontakta: Amina Lundqvist, Administrativ direktör, tel: 08-561 65 062, amina.lundqvist@dom.se

Vid frågor om rekryteringsprocessen kontakta: Emilia Sandberg, HR-specialist, tel: 08-561 65 058, emilia.sandberg@dom.se

Fackliga företrädare:


Anette Skalmark, ST inom Sveriges domstolar, 08-561 654 37, anette.skalmark@dom.se

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Systemadministratör

Lön

Enligt överenskommelse

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning