arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Specialist inom informationssäkerhet

  • Yrkesroll

    Säkerhetsrådgivare

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    1 juli

  • Sök jobbet senast

    16 augusti

Om jobbet

Är du specialist inom informationssäkerhet och har intresse för att utveckla dig själv och verksamheten som du arbetar i? Vill du bidra till Skatteverkets utvecklingsresa inom säkerhet, digitalisering och ett informationsorienterat arbetssätt? Var med och gör samhället möjligt!

Om jobbet


Som informationssäkerhetsspecialist kommer du arbeta med ständiga förbättringar av ett systematiskt och riskbaserat informationssäkerhetsarbete.

Arbetet omfattar en ständig utveckling av Skatteverkets styrning av, metodstöd för och uppföljning av informationssäkerhet, inklusive dataskydd och behörighetsstyrning. Tillsammans med dina kollegor kommer du ta fram vägledning, utbilda samt genomföra analyser och uppföljningar inom dessa områden.

Du planerar självständigt ditt arbete och din arbetsdag. Arbetet innebär både interna och externa kontakter och det finns möjlighet att samverka med andra myndigheter och organisationer. Du kommer ha ett nära samarbete med kollegor som arbetar med dataskydd, it-säkerhet, verksamhetsskydd och personalsäkerhet. Du kommer bidra till att öka Skatteverkets förmågor inom informationssäkerhetsområdet genom både stöd till och nära samarbete med verksamheten.

Du kommer tillhöra säkerhetsenheten på administrativa avdelningen, med valfri placeringsort där Skatteverket har kontor. Säkerhetsenheten består av fem sektioner och vi är ca 60 kollegor.

Om dig


För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:


- vara utvecklingsinriktad och flexibel
- kunna arbeta självständigt men också i team
- ha god kommunikationsförmåga och lätt för att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
- ha förmågan att arbeta strukturerat och se helhetsperspektivet
- kunna analysera informationsflöden, se samband, mönster och avgränsa.

Du ska även ha:


- en högskoleutbildning om minst 180 hp inom informationssäkerhet eller annan utbildning som vi bedömer som relevant för tjänsten. 

Det är önskvärt att du har en masterexamen inom informationssäkerhet eller informatik. Det är också önskvärt att du har erfarenhet inom t.ex. projektledarrollen eller liknande. Slutligen är det också önskvärt att du har erfarenhet av systematiskt och riskbaserat informationssäkerhetsarbete samt kunskaper inom dataskydd, säkerhetsskydd, behörighetsstyrning och säkerhetsmedvetande. 

 

Bra att veta

Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Säkerhetsrådgivare

Lön

Individuell lönesättning

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning