arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Sommarjobb som Servicehandläggare till Vetlanda

  • Ort

    Vetlanda

  • Yrkesroll

    Servicehandläggare

  • Anställning

    Heltid, 11 dagar - 3 månader

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    11 februari

  • Sök jobbet senast

    28 februari

Om jobbet

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Skatteverket, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten driver servicekontor i samverkan. Servicekontorens syfte är att erbjuda samhällsservice och information till privatpersoner och företag. Myndigheternas samarbete ger dig som servicehandläggare ett helhetsperspektiv i din kontakt med medborgare och företagare.

Från och med den 1 juni 2019 ansvarar Statens servicecenter för en samlad serviceorganisation för statlig lokal service till medborgare, företag och nyanlända i hela landet. Detta innebär att både anställda och verksamheten vid samtliga Försäkringskassans servicekontor går över till Statens servicecenter.

Arbetsuppgifter och ansvar


Som servicehandläggare träffar du många individer med olika bakgrund i samhället. Du ger snabb och professionell service och svarar på frågor från privatpersoner och företag. En stor del av ditt arbete är att guida till självhjälp i e-tjänster.

Du ger service och information på uppdrag av de tre myndigheterna, vilket ställer höga krav på din förmåga att ta in och analysera information. Det är viktigt att du är tillmötesgående och har lätt för att lyssna och coacha. Eftersom du arbetar nära kunderna måste du känna dig bekväm i det direkta mötet med individer med olika bakgrund och funktionsförmåga.

Vi söker nya medarbetare till våra kontor i Tranås, Vetlanda, Gislaved och Nässjö. Du kommer att arbeta i team, du och dina kollegor tar gemensamt ansvar för ert uppdrag och ett gemensamt lärande. Vi arbetar aktivt med ständiga förbättringar och det ingår i rollen att vara med och bidra. Vid behov kommer du även att arbeta på andra servicekontor i närområdet.

Vi erbjuder dig en arbetsplats

  • med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
  • som är till nytta för medborgare och företag
  • med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
  • som stimulerar kreativitet, lärande och utveckling
  • med god balans mellan arbete och fritid
 

Vi söker dig som har

  • Relevant högskoleutbildning om 120 p/180 hp, avslutad eller pågående, eller väl dokumenterad förmåga att inhämta och använda teoretiska kunskaper i arbetet
  • har goda kunskaper i informationssökning och är van att använda e-tjänster
  • har mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift
  • har goda kunskaper i engelska i tal
  • har mycket gott bemötande och servicekänsla
  • har mycket god kommunikativ förmåga
  • har god förmåga att hantera flera kunder parallellt och arbeta i ett högt tempo
  • är flexibel, till exempel öppen för att arbeta på annat kontor med kort varsel.
  • ser helheter, är utvecklingsorienterad och tänker nytt
  • har förmåga att stödja och god samarbetsförmåga
  • är pedagogisk och har förmåga att coacha
  • är stabil, självgående och kan hantera kravfyllda situationer

Det är meriterande om du har

  • Har arbetat minst två år i ett serviceyrke med kundkontakt där du har besvarat frågor på ett kortfattat och informativt sätt vid besök eller via telefon
  • Erfarenhet av arbete som servicehandläggare hos Skatteverket eller Försäkringskassan
  • Erfarenhet av arbete på Skatteverket/Försäkringskassan/Pensionsmyndigheten
  • Erfarenhet av att ge komplex information vid personliga möten från myndigheter och stora företag
  • Erfarenhet av arbete i mångkulturella miljöer
  • Pedagogisk erfarenhet
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.

Övrigt


Ett antal tjänster, tidsbegränsad under perioden juni-augusti 2019, heltid, med tillträde 1 juni eller enligt överenskommelse. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Kontaktpersoner


Rekryterande chef: Era Gerguri, telefon 010 111 56 61 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Caroline Wik, telefon 010 118 80 12 (för frågor om rekryteringsprocessen). Kontaktpersoner i fackliga frågor är för Fackförbundet ST: Peter Hjelm, telefon 010- 116 10 53, för Saco-S: Helene Johansson, epost: helene.johansson@forsakringskassan.se, och för seko: Irre del Barba, tel 010-115 30 87.

Ansökan


Välkommen med din ansökan senast den 28 februari 2019.