arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Södertälje tingsrätt söker handläggare

  • Ort

    Södertälje

  • Yrkesroll

    Domstolssekreterare

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    5 juli

  • Sök jobbet senast

    4 augusti

Om jobbet

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.

Guide för Sveriges Domstolar (läs mer på http://www.domstol.se/Om-Sveriges-Domstolar/Arbeta-i-Sveriges-Domstolar/ )

 

Arbetsplatsbeskrivning

Södertälje tingsrätt är en domstol med ca 40 medarbetare, som handlägger ca 3000 brottmål, tvistemål, konkurser och övriga ärenden per år.

Tingsrätten är indelad i ett målkansli, en administrativ enhet och en säkerhets enhet. Södertälje tingsrätt är centralt belägen i Södertälje i närheten av allmänna kommunikationer.

Arbetsuppgifter

Som domstolshandläggare erbjuds du varierande och utvecklande arbetsuppgifter i en professionell och stimulerande verksamhet. Du förbereder förhandlingar och ärenden så att mål kan avgöras på ett rättssäkert sätt. Du har en viktig roll i tingsrättens arbete och genom ett kvalitativt arbete bidrar du till att upprätthålla förtroendet för rättsväsendet.

Arbetsuppgifterna består bl.a. av att registrera och hantera inkomna handlingar, bevaka frister, kontrollera delgivningar och planera rättegångsdagar. En annan del av arbetet är att expediera domar och beslut, samt svara på frågor från parter och allmänheten via mail och telefon. Du sköter kommunikationen med bland annat advokater och åklagare, stämmer och kallar till förhandling. Många brottmål måste hanteras skyndsamt, till exempel mål med personer som är anhållna eller häktade.

Våra handläggare arbetar i team och i nära samarbete med domare och notarier på tingsrätten. Du hanterar flera olika måltyper som t.ex. tvistemål, konkurser, ärenden samt brottmål parallellt och arbetsuppgifterna utförs självständigt med eget ansvar.

Kvalifikationer

Vi vill att du som söker har minst 3-årig gymnasieutbildning. Har du tidigare erfarenhet av administrativt arbete som också inkluderar självständigt beslutsfattande och där det ställs krav på självständigt informationssökande, är det meriterande.

Som handläggare kommer du ha många kontakter som innebär att ge service till såväl kollegor inom domstolen som till allmänheten och andra myndigheter. Du ska därför ha yrkeserfarenhet som inneburit att du haft flera kundkontakter och ha en utvecklad god förmåga att uppträda serviceinriktat.

Det är viktigt att du kan organisera ditt arbete och prioritera bland dina arbetsuppgifter, då arbetsbelastningen under perioder är hög. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper som att du är noggrann, har god samarbetsförmåga, ansvarskänsla, är flexibel, effektiv, stresstålig och har ett strukturerat arbetssätt. Det är också viktigt att du vid ett högt tempo kan växla mellan flera olika arbetsuppgifter.

Rollen som domstolshandläggare ställer krav på att du är van vid att arbeta med IT-stöd och att du behärskar det svenska språket väl i tal och skrift. Ytterligare språkkunskaper är meriterande.

Tingsrätten eftersträvar att ta tillvara de kvaliteter som jämn könsfördelning samt mångfald avseende ålder, etnisk och kulturell bakgrund kan tillföra verksamheten.

Vi söker en eller flera domstolshandläggare.

Provanställning 6 månader

 

Vi kommer avsluta rekryteringen efter sommaren, men urval och intervjuer kan dock komma att ske löpande.

Viktigt när du registrerar din ansökan:

1. I ditt personliga brev motiverar du varför du har sökt anställning som domstolshandläggare och beskriver på vilket sätt du kan bidra till domstolens verksamhet.
2. Ange löneanspråk.

När Sveriges Domstolar rekryterar framtida medarbetare är det viktigt att vi får rätt person på rätt plats och som har ett inkluderande synsätt. Det är också viktigt att vi hanterar alla som söker jobb hos oss rättvist och att vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Därför tillämpar vi kompetensbaserad rekrytering.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Kontaktpersoner

Yvonne Åkerlind

08-561 668 10


Camilla Lithén

08-561 668 30