arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Skattehandläggare med intresse för mervärdesskatt

  • Ort

    Jönköping

  • Yrkesroll

    Skattehandläggare

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    1 augusti

  • Sök jobbet senast

    21 augusti

Om jobbet

Är du ekonom eller jurist med intresse för momsfrågor och trivs med både självständigt arbete och samarbete? Vill du skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som skattehandläggare har du ett omväxlande och lärorikt arbete som innebär utredning och många kontakter.

Om jobbet


Du arbetar med handläggning av ärenden som varierar i omfattning och komplexitet. Det innebär att du analyserar och bedömer olika typer av underlag. Du begär in kompletteringar via telefon, mejl och brev i kontakt med privatpersoner och företag. Med stöd av lagar och regler gör du en bedömning av underlaget och fattar beslut. I dina arbetsuppgifter kommer du främst arbeta med utredningar som rör företag och företagare.

Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Arbetet är varierat och du lär dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet. Är du intresserad kan du även delta i olika förbättrings- och utvecklings-uppdrag parallellt med dina vanliga arbetsuppgifter. Arbetet innebär många kontakter, exempelvis med kunder och andra myndigheter. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.

Du tillhör en av 3 skattesektioner på skatteenhet 24 på Skatteavdelningen, med placering i Jönköping. På våra 3 sektioner är vi ca 40 kollegor.

 

Om dig


För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://www.skatteverket.se/omoss/jobbahososs/skatteverketsmedarbetarpolicy.4.5c281c7015abecc2e2010e5b.html.

I det här jobbet ska du:


- vara ansvarstagande, flexibel och ha ett strukturerat arbetssätt
- vara hjälpsam och bemöta andra med vänlighet och respekt
- ha en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål.

Du ska även ha:


- högskoleutbildning om minst 120p/180hp inom ekonomi eller juridik eller ha en KY/YH utbildning som redovisningsekonom omfattande 80KY-poäng/400YH-poäng alternativt ha motsvarande kunskaper förvärvade genom arbete inom Skatteverket
- flera års aktuell arbetslivserfarenhet från ekonomi-, juridik-, redovisnings- eller revisionsarbete

Det är önskvärt med några års aktuell erfarenhet av att arbeta med ärenden inom momsområdet.

Bra att veta

Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

https://www.skatteverket.se/omoss/jobbahososs.4.18e1b10334ebe8bc80004.html kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Kontaktpersoner

Denis Celhasic, Sektionschef

010-574 58 79


Charlotta Gotthardt, HR

010-574 90 94