arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Servicehandläggare, Uppsala

  • Ort

    Uppsala

  • Yrkesroll

    Servicehandläggare

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    10 januari

  • Sök jobbet senast

    23 januari

Om jobbet

Skatteverket, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten har gemensamma servicekontor på cirka 100 orter. Servicekontorens syfte är att erbjuda samhällsservice och information till privatpersoner och företag.

Myndigheternas samarbete ger dig som servicehandläggare ett helhetsperspektiv i din kontakt med medborgare och företagare.

Arbetsuppgifter och ansvar


Som servicehandläggare träffar du många individer med olika bakgrund i samhället. Du ger snabb och professionell service och svarar på frågor från privatpersoner och företag. En stor del av ditt arbete är att guida till självhjälp i e-tjänster.

Du ger service och information på uppdrag av de tre myndigheterna, vilket ställer höga krav på din förmåga att ta in och analysera information. Det är viktigt att du är tillmötesgående och har lätt för att lyssna och coacha. Eftersom du arbetar nära kunderna måste du känna dig bekväm i det direkta mötet med individer med olika bakgrund och funktionsförmåga.

På servicekontoret i Uppsala är vi cirka tolv medarbetare och tillhör Kundmötesavdelningen, Servicekontorsenhet Norra. Du kommer att arbeta i team, du och dina kollegor tar gemensamt ansvar för ert uppdrag och ett gemensamt lärande. Vi arbetar aktivt med ständiga förbättringar och det ingår i rollen att vara med och bidra. Vid behov kommer du även att arbeta på andra servicekontor i närområdet.

För mer information om arbetet som servicehandläggare, titta gärna på filmen här.

Från och med den 1 juni 2019 ansvarar Statens servicecenter för en samlad serviceorganisation för statlig lokal service till medborgare, företag och nyanlända i hela landet. Detta innebär att både anställda och verksamheten vid samtliga Skatteverkets servicekontor går över till Statens servicecenter.

Vi erbjuder dig en arbetsplats
  • med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
  • som är till nytta för medborgare och företag
  • med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
  • som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
  • med en god balans mellan arbete och fritid.

Vi söker dig som

  • har relevant högskoleutbildning om 120 p/180 hp eller väl dokumenterad förmåga att inhämta och använda teoretiska kunskaper i arbetet.
  • har arbetat minst två år i ett serviceyrke inom de senaste fem åren där du har fått besvara frågor vid besök eller via telefon.
  • har goda kunskaper i informationssökning och är van att använda e-tjänster
  • har mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift
  • har goda kunskaper i engelska i tal
  • har mycket gott bemötande och servicekänsla
  • har mycket god kommunikativ förmåga
  • har god förmåga att hantera flera kunder parallellt och arbeta i ett högt tempo
  • är flexibel, till exempel öppen för att arbeta på annat kontor med kort varsel
  • ser helheter, är utvecklingsorienterad och tänker nytt
  • har förmåga att stödja och god samarbetsförmåga
  • är pedagogisk och har förmåga att coacha
  • är stabil, självgående och kan hantera kravfyllda situationer.

Det är meriterande om du har

  • erfarenhet av arbete som servicehandläggare hos Skatteverket eller Försäkringskassan
  • erfarenhet av arbete på Skatteverket/Försäkringskassan/Pensionsmyndigheten
  • erfarenhet av att ge komplex information vid personliga möten från myndigheter och stora företag
  • erfarenhet av arbete med id-kortshantering från myndighet och stora företag.
Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy. När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.

Övrigt


Anställningen är tillsvidare med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Vi har schemalagd arbetstid.

I rekryteringsprocessen kan vi komma att tillämpa test som en del i vår urvalsprocess.

Ansökan 

Välkommen med din ansökan senast 23 januari 2019. Observera att du måste vara mycket noggrann när du fyller i frågorna i slutet av din ansökan. Svaren på dessa frågor kommer att ligga till grund för det första urvalet. Vid eventuell intervju ska du kunna uppvisa betyg och intyg som styrker dina svar på urvalsfrågorna. 

Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess? 

Skatteverket använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Inom detta väljer vi vilka kanaler vi ska använda för att nå intresserade med vår annonsering. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller -försäljare.

Kontaktpersoner

Tina Nitz, sektionschef

010-574 14 53


Christer Jönsson, hr-konsult

010-574 96 46


Malin Jonsson, sevicehandläggare

malin.jonsson@skatteverket.se


Per-Olof Karlsson, facklig kontaktperson Saco

010-576 82 42