arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Servicehandläggare till Statens servicecenter, Umeå

  • Yrkesroll

    Servicehandläggare

  • Anställning

    Heltid, 6 månader eller längre

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    1 november

  • Sök jobbet senast

    17 november

Om jobbet

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten och Försäkringskassan. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

På servicekontoret i Umeå är vi cirka 9 medarbetare och tillhör region Nord. Du kommer att arbeta i team, du och dina kollegor tar
gemensamt ansvar för ert uppdrag och ett gemensamt lärande. Vi arbetar aktivt med ständiga förbättringar och det ingår i rollen att vara
med och bidra. Du kommer vid behov att arbeta på andra servicekontor i närområdet.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Som servicehandläggare träffar du många individer med olika bakgrund i samhället. Du ger snabb och professionell service och svarar på
frågor från privatpersoner och företag. En stor del av ditt arbete är att guida till självhjälp i e-tjänster.
Du ger service och information på uppdrag av de tre myndigheterna, vilket ställer höga krav på din förmåga att ta in och analysera
information. Det är viktigt att du är tillmötesgående och har lätt för att lyssna och coacha. Eftersom du arbetar nära kunderna måste du
känna dig bekväm i det direkta mötet med individer med olika bakgrund och funktionsförmåga.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:
  • Högskoleutbildning om 120 p/180 hp inom ekonomi, juridik, beteendevetenskap eller statsvetenskap eller väl dokumenterad förmågaatt inhämta och använda teoretiska kunskaper i arbetet
  • Arbetat minst två år i ett serviceyrke med kundkontakt där du har besvarat frågor på ett kortfattat och informativt sätt vid besök eller viatelefon
  • Goda kunskaper i informationssökning och är van att använda e-tjänster

Vidare ska du ha följande förmågor:

• Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift
  • Goda kunskaper i engelska i tal
  • Mycket gott bemötande och servicekänsla
  • Mycket god kommunikativ förmåga
  • God förmåga att hantera flera kunder parallellt
  • Är flexibel, till exempel öppen för att arbeta på annat kontor med kort varsel
  • Ser helheter, är utvecklingsorienterad och tänker nytt
  • Förmåga att stödja och god samarbetsförmåga
  • Är pedagogisk och har förmåga att coacha
  • Är stabil, självgående och kan hantera kravfyllda situationer

Dessutom är det meriterande om du:

• Har erfarenhet från att arbeta på servicekontor
  • Har erfarenhet av arbete på annan statlig myndighet
  • Behärskar fler språk än svenska och engelska
  • Pedagogisk erfarenhet

Övrigt

Anställningen är ett vikariat t.o.m. 2020-08-31.
Startdatum snarast efter överenskommelse.
Säkerhetsprövningsintervju kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.