arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Servicehandläggare till Statens servicecenter Göteborg

  • Ort

    Göteborg

  • Yrkesroll

    Servicehandläggare

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    14 augusti

  • Sök jobbet senast

    25 augusti

Om jobbet

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten och Försäkringskassan. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

På servicekontoren i Göteborg är vi totalt cirka 60 medarbetare som arbetar på stadens fem kontor: Rosenlund, Nordstan, Frölunda, Angered och på Hisingen. Du och dina kollegor tar gemensamt ansvar för ert uppdrag och ett gemensamt lärande. Vi arbetar aktivt med ständiga förbättringar och det ingår i rollen att vara med och bidra. Även om du har en grundplacering på ett av servicekontoren i Göteborg så är det vanligt att ibland tjänstgöra vid något av de andra kontoren. Vid behov kommer du även att arbeta på andra servicekontor i närområdet utanför Göteborg.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Som servicehandläggare träffar du många individer med olika bakgrund i samhället. Du ger snabb och professionell service och svarar på frågor från privatpersoner och företag. En stor del av ditt arbete är att guida till självhjälp i e-tjänster.

Du ger service och information på uppdrag av de tre myndigheterna, vilket ställer höga krav på din förmåga att ta in och analysera information. Det är viktigt att du är tillmötesgående och har lätt för att lyssna och coacha. Eftersom du arbetar nära kunderna måste du känna dig bekväm i det direkta mötet med individer med olika bakgrund och funktionsförmåga.

Vid tjänstgöring på servicekontoret Rosenlund ingår även att du hjälper kunder och handlägger ärenden inom id-kortshantering, svarar på frågor, ger råd och stöd. Du kommer att granska kundernas identitetshandlingar, fatta beslut om att beställa id-kort eller sända ärenden vidare till fördjupad utredning. Arbetet innefattar även att kontrollera betalningar och fotografera kunderna.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:
  • Högskoleutbildning om 120 p/180 hp inom ekonomi, juridik, beteendevetenskap eller statsvetenskap eller väl dokumenterad förmåga att inhämta och använda teoretiska kunskaper i arbetet
  • Arbetat minst två år i ett serviceyrke med kundkontakt där du har besvarat frågor på ett kortfattat och informativt sätt vid besök eller via telefon
  • Goda kunskaper i informationssökning och är van att använda e-tjänster
  • Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift
  • Goda kunskaper i engelska i tal

Vidare ska du ha följande förmågor:

  • Mycket gott bemötande och servicekänsla
  • Mycket god kommunikativ förmåga
  • God förmåga att hantera flera kunder parallellt
  • Är flexibel, till exempel öppen för att arbeta på annat kontor med kort varsel
  • Ser helheter, är utvecklingsorienterad och tänker nytt
  • Förmåga att stödja och god samarbetsförmåga
  • Är pedagogisk och har förmåga att coacha
  • Är stabil, självgående och kan hantera kravfyllda situationer

Dessutom är det meriterande om du:

• Har erfarenhet från att arbeta på servicekontor
  • Har erfarenhet av arbete på annan statlig myndighet
  • Behärskar fler språk än svenska och engelska och då i första hand arabiska, persiska, somaliska eller dari.

Övrigt

Vi har ett antal lediga tjänster, alla är tillsvidare och på heltid. Vi tillämpar vanligtvis provanställning.
Startdatum snarast efter överenskommelse.
Säkerhetsprövningsintervju kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Välkommen med din ansökan innehållande cv samt personligt brev senast 25 augusti 2019. I ditt CV ska det tydligt framgå år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna.

De sökande som kommer vidare i rekryteringsprocessen kommer att bjudas in till en rekryteringsträff fredag 6 september, kl. 09.00. Vid träffen ger vi information om oss som arbetsgivare, om uppdraget som servicehandläggare och de anställningsvillkor vi erbjuder. Direkt efter informationen kommer vi att träffa samtliga för en kortintervju på ca 10 minuter.

De som efter rekryteringsträff och kortintervjuer går vidare i rekryteringsprocessen kommer att erbjudas att boka tid för en mer traditionell anställningsintervju som äger rum under vecka 37-38.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Kontaktpersoner

Maxwell Malavan, Kontorsenhetschef Nordstan

010-557 03 37


Towa Eng, Facklig kontaktperson Saco-S

010-456 03 91


Håkan Alenius, Facklig kontaktperson SEKO

026-65 65 82


Kristoffer Chmaj, Facklig kontaktperson ST

010 557 03 36