arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Servicehandläggare, Katrineholm

  • Ort

    Katrineholm

  • Yrkesroll

    Servicehandläggare

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    10 januari

  • Sök jobbet senast

    27 januari

Om jobbet

Skatteverket, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten har gemensamma servicekontor på cirka 100 orter. Servicekontorens syfte är att erbjuda samhällsservice och information till privatpersoner och företag.

Myndigheternas samarbete ger dig som servicehandläggare ett helhetsperspektiv i din kontakt med medborgare och företagare.

Arbetsuppgifter och ansvar


Som servicehandläggare träffar du många individer med olika bakgrund i samhället. Du ger snabb och professionell service och svarar på frågor från privatpersoner och företag. En stor del av ditt arbete är att guida till självhjälp i e-tjänster.

Du ger service och information på uppdrag av de tre myndigheterna Skatteverket, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten, vilket ställer höga krav på din förmåga att ta in och analysera information. Det är viktigt att du är tillmötesgående och har lätt för att lyssna och coacha. Eftersom du arbetar nära kunderna måste du känna dig bekväm i det direkta mötet med personer med olika bakgrund och funktionsförmåga. Det ställs mycket höga krav på dina personliga egenskaper och din förmåga att möta människor, ge service och lösa problem.

På servicekontoret i Katrineholm är vi cirka 5 medarbetare. Du och dina kollegor tar gemensamt ansvar för ert uppdrag och ett gemensamt lärande. Vi arbetar aktivt med ständiga förbättringar och det ingår i rollen att vara med och bidra. Även om man har en grundplacering på servicekontoret i Katrineholm kan ibland tjänstgöring vid något av de andra servicekontoren i närområdet förekomma.

 

För mer information om arbetet som servicehandläggare, titta gärna på filmen här.

Från och med den 1 juni 2019 ansvarar Statens servicecenter för en samlad serviceorganisation för statlig lokal service till medborgare, företag och nyanlända i hela landet och tar då över ansvaret för samtliga Skatteverkets servicekontor.

Vi erbjuder dig en arbetsplats

  • med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
  • som är till nytta för medborgare och företag
  • med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
  • som stimulerar kreativitet, lärande och utveckling
  • med god balans mellan arbete och fritid.

Vi söker dig som

  • har relevant högskoleutbildning om 120 p/180 hp eller väl dokumenterad förmåga att inhämta och använda teoretiska kunskaper i arbetet
  • har arbetat minst två år i ett serviceyrke med kundkontakt där du har besvarat frågor på ett kortfattat och informativt sätt vid besök eller via telefon
  • har goda kunskaper i informationssökning och är van att använda e-tjänster
  • har mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift
  • har goda kunskaper i engelska i tal
  • har mycket gott bemötande och servicekänsla
  • har mycket god kommunikativ förmåga
  • har god förmåga att hantera flera kunder parallellt och arbeta i ett högt tempo
  • är flexibel, till exempel öppen för att arbeta på annat kontor med kort varsel
  • ser helheter, är utvecklingsorienterad och tänker nytt
  • har förmåga att stödja och god samarbetsförmåga
  • är pedagogisk och har förmåga att coacha
  • är stabil, självgående och kan hantera kravfyllda situationer.
Det är meriterande om du har erfarenhet av att ge komplex information vid personliga möten från myndigheter och stora företag.

Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.

När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.

Övrig


Tillsvidare tjänst, provanställning kan bli aktuellt. Eventuellt kan det även bli aktuell med ytterligare en tjänst som är ett tidsbegränsat vikariat. Heltid med tillträde enligt överenskommelse.

Kontaktpersoner


Sektionschef: Elinor Wigander Mattsson, 010-574 13 10 (för frågor om tjänsten) och HR-specialist: Hanna Kvarnholt, 010-574 93 93 (för frågor om rekryteringsprocessen). Kontaktpersoner i fackliga frågor är för Fackförbundet ST: Catrine Haraldsson, 010-576 80 10 och för Saco-S: Per-Olof Karlsson, 010-576 82 42.

Ansökan


Välkommen med din ansökan senast den 27 januari 2019. Bifoga ditt cv där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?