arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Servicehandläggare i Motala

  • Ort

    Motala

  • Yrkesroll

    Servicehandläggare

  • Anställning

    Heltid, 6 månader eller längre

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    10 januari

  • Sök jobbet senast

    24 januari

Om jobbet

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Skatteverket, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten driver servicekontor i samverkan. Servicekontorens syfte är att erbjuda samhällsservice och information till privatpersoner och företag.

Myndigheternas samarbete ger dig som servicehandläggare ett helhetsperspektiv i din kontakt med medborgare och företagare.

Arbetsuppgifter och ansvar


Som servicehandläggare träffar du många individer med olika bakgrund i samhället. Du ger snabb och professionell service och svarar på frågor från privatpersoner och företag. En stor del av ditt arbete är att guida till självhjälp i e-tjänster.

Du ger service och information på uppdrag av de tre myndigheterna, vilket ställer höga krav på din förmåga att ta in och analysera information. Det är viktigt att du är tillmötesgående och har lätt för att lyssna och coacha. Eftersom du arbetar nära kunderna måste du känna dig bekväm i det direkta mötet med individer med olika bakgrund och funktionsförmåga.

På servicekontoret i Motala är vi fyra medarbetare och tillhör område mitt med totalt 14 kontor i mellersta Sverige. Du kommer att arbeta i team, du och dina kollegor tar gemensamt ansvar för ert uppdrag och ett gemensamt lärande. Vi arbetar aktivt med ständiga förbättringar och det ingår i rollen att vara med och bidra. Vid behov kommer du även att arbeta på andra servicekontor i närområdet.

Vi erbjuder dig en arbetsplats med/som:
  • Samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
  • Är till nytta för medborgare och företag
  • Öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
  • Stimulerar kreativitet, lärande och utveckling
  • God balans mellan arbete och fritid.
Vi söker dig som har/är:
  • Relevant högskoleutbildning om 120 p/180 hp eller väl dokumenterad förmåga att inhämta och använda teoretiska kunskaper i arbetet
  • Arbetat minst två år i ett serviceyrke inom de senaste fem åren där du har fått besvara frågor vid besök eller via telefon
  • Goda kunskaper i informationssökning och är van att använda e-tjänster
  • Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift
  • Goda kunskaper i engelska i tal
  • Mycket gott bemötande och servicekänsla
  • Mycket god kommunikativ förmåga
  • God förmåga att hantera flera kunder parallellt och arbeta i ett högt tempo
  • Flexibel, till exempel öppen för att arbeta på annat kontor med kort varsel.
  • Utvecklingsorienterad, ser helheter och tänker nytt
  • Förmåga att stödja och god samarbetsförmåga
  • Pedagogisk och har förmåga att coacha
  • Stabil, självgående och kan hantera kravfyllda situationer.

Det är meriterande om du har:

  • Erfarenhet av arbete som servicehandläggare hos Skatteverket eller Försäkringskassan
  • Erfarenhet av att ge komplex information vid personliga möten från myndigheter och stora företag
  • Goda kunskaper i språk utöver svenska och engelska som är vanligt inom servicekontorets närområde till exempel arabiska
  • Körkort för personbil
  • Erfarenhet av arbete i mångkulturella miljöer
  • Pedagogisk erfarenhet. 
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.

Övrigt

1-2 tillsvidare anställningar, heltid, med tillträde 2019-02-14 eller så snart som möjligt efter överenskommelse. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort, Motala.

Kontaktpersoner

Enhetschef: Jens Nordin, tel. 010-112 28 30 (för frågor om tjänsten) och Adelina Popescu, tel. 010-112 46 73 (för frågor om rekryteringsprocessen). Kontaktpersoner i fackliga frågor är för Fackförbundet ST: Peter Hjelm, tel. 010- 116 10 53, för Saco-S: Heléne Johansson, e-post: helene.johansson@forsakringskassan.se och för Seko: Irre del Barba, tel. 010-115 30 87.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast 24 januari 2019. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet. När du söker tjänsten tillhör det även att svara på ett antal urvalsfrågor.