arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Sektionschef till sektionen Informationsstrategi, Solna

  • Yrkesroll

    Sektionschef, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    30 oktober

  • Sök jobbet senast

    4 december

Om jobbet

Arbetsförmedlingen är Sveriges största förmedlare av arbeten. Varje år sammanför vi på olika sätt tusentals arbetssökande med arbetsgivare som behöver nya medarbetare. Vi har den samlade kunskapen om arbetsmarknaden, branscher och yrken. Som medarbetare hos oss får du, tillsammans med våra ca 12 000 kreativa och professionella medarbetare, vara med och bidra till att öka sysselsättningen och en välfungerande arbetsmarknad. 

Enheten Informationsförvaltning söker sektionschef

Enheten Informationsförvaltning har till uppdrag att styra och ge förutsättningar för enhetlig, effektiv och rättssäker ärende- och dokumenthantering och arkivering för hela Arbetsförmedlingen.

Vårt fokus är att bidra till och möjliggöra en effektiv digitalisering och en digital utveckling av ärendehanteringen.

Enheten Informationsförvaltning har två sektioner, våra ca 45 medarbetare är geografiskt spridda över hela landet och vi jobbar tillsammans virtuellt. Vårt fokus och våra arbetssätt präglas av digitalisering och vi arbetar proaktivt genom att ge stöd till olika utvecklingsarbeten och genom ett nära samarbete med andra verksamheter, både internt och externt.

Sektionen Informationsstrategi huvuduppdrag är:


- Gallringsutredningar, utarbeta dokumentplaner m.fl utredningsuppdrag.                                    
- Ta fram lättförståeliga handledningar för övriga verksamheter baserade på regelverk och verksamhetens behov.
- Aktivt arbeta för att möjliggöra digitalisering genom utredningar och delta i olika projekt och arbetsgrupper.
- Förvara, vårda och förteckna myndighetens pappersarkiv i Söderhamn.
- Omvärldsanalysera, bevaka och tolka så att vår informationsförvaltning ligger i framkant.

Sektionschefens uppdrag och ansvar


Ditt uppdrag som sektionschef innebär budget- och personalansvar. Du ansvarar för att sektionens resultat motsvarar fastställda mål och förväntningar.

Du ska inom ramen för verksamhetsplan och budget organisera och leda arbetet inom sektionen bland annat genom att strategiskt utveckla och kvalitetssäkra verksamheten, omvärldsbevaka och driva utvecklingen i enlighet med myndighetens mål. Du har personalansvar för samtliga medarbetare på sektionen och ansvarar för fortsatt utveckling av självledarskapet.

Vi söker dig med arkivutbildning eller motsvarande kunskaper som vi bedömer som likvärdiga. Du har erfarenhet som ledare och har förmågan att skapa engagemang och energi. Du har även mod att utmana dig själv och andra för att förändra och utveckla verksamheten. Som ledare har du ett prestigelöst förhållningssätt och kan entusiasmera och motivera dina medarbetare. För detta uppdrag, med många återkommande och komplexa arbetsuppgifter, krävs noggrannhet och fackkunskap.

Ditt arbete sker i starkt partnerskap i och utanför din egen sektion och i god samverkan med fackliga parter.

Du ingår i enhetschefens ledningsgrupp och kommer gemensamt med denna och de andra sektionscheferna att ansvara för hela enhetens resultat, utveckling och fortsatta förnyelse.

Som sektionschef är du en förebild i att leva Arbetsförmedlingens vision, värdegrund och ledningsfilosofi.

Kvalifikationer


- Examen inom arkiv- och informationsvetenskap eller motsvarande kunskaper inom ämnesområdet.
- Chefserfarenhet från arkiv- och informationsförvaltning inom offentlig sektor minst 1 år inom den senaste 3 årsperioden.
- God förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.

Meriterande om du har


- Erfarenhet av arbete med arkivdepå/större pappersarkiv.
- Erfarenhet av arbete med e-arkiv.
- Erfarenhet av att leda medarbetare på distans.
- Chefserfarenhet från statlig myndighet.

Du har en positiv inställning, engagemang, lust och vilja till att leda och vidareutveckla en verksamhet som befinner sig i kontinuerlig förändring.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper, förmågor, lämplighet och ditt förhållningssätt. Myndighetens värdegrund professionellt, inspirerande och förtroendeingivande är viktiga ledord för oss.

Övrigt


Provanställning 6 månader, tillsvidare. Förtroendearbetstid. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort Solna, vissa medarbetare på sektionen sitter ute i landet vilket ger distansledarskap. Resor i tjänsten förekommer. Vi sitter sedan slutet av augusti på vårt nya, aktivitetsbaserade kontor i Solna,

Ansökan


Välkommen med din senast den 4 december 2019. I urvalet kommer även testning att ske och innan anställning kommer en säkerhetsprövning att göras.

I denna rekrytering samarbetar vi med Source , vid frågor om rekryteringen kontakta Erik Asp på 073- 352 3481                                            

Kontaktpersoner:


Kian Wingård Sten, enhetschef 010-488 26 62

Linda Lagerstrand, Rekryteringspartner, 010-487 07 24

Lars Norlander, SACO 010-486 77 22

Carola Persson, SEKO 010-486 85 11

Bernth Hultman, ST 010-486 44 89

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.