arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Sektionschef för Arkiv- och registratursektionen

  • Yrkesroll

    Sektionschef, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    4 september

  • Sök jobbet senast

    25 september

Om jobbet

Sektionen för arkiv och registratur, Juridik- och affärsenheten, Förvaltningsavdelningen

Är du en tydlig, stabil och erfaren chef med förmåga att motivera och skapa engagemang? Har du erfarenhet av förändringsledning och vill driva strategiska frågor inom sektionens ansvarsområde, bland annat ett påbörjat digitaliseringsarbete? Då kan du vara den vi söker.
Vi erbjuder ett jobb med stort ansvar och utmanande arbetsuppgifter i en spännande organisation.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.

Sektionen för arkiv- och registratur ansvarar för Regeringskansliets arkiv- och registratorskontor. Sektionen arbetar också med ständig utveckling av verksamheten, tar fram förslag till föreskrifter och råd och bedriver ett omfattande utbildningsarbete inom ansvarsområdet. Vidare ansvarar sektionen även för tillsyn över utlandsmyndigheternas arkiv och diarieföring. Sektionen består totalt av ca 50 medarbetare.

Arbetet som sektionschef för arkiv- och registratursektionen innebär att du planerar, följer upp, samordnar och företräder verksamheten. Du leder och driver strategiska frågor inom sektionens verksamhetsområde, bl.a. ett påbörjat digitaliseringsarbete. Du ansvarar också för den dagliga driften av verksamheten.

Rollen som sektionschef omfattar budgetansvar och personalansvar vilket bland annat innebär att hålla planerings-, uppföljnings- och lönesamtal samt att göra utvecklingsplaner för medarbetarna. Som sektionschef driver du arbetet genom gruppchefer, som ansvarar för Regeringskansliets registratur- och arkivverksamhet. Du rapporterar till enhetschefen för Juridik- och affärsenheten och är en del av enhetens chefsgrupp. 

Förutom att utvecklas genom de dagliga utmaningarna har du goda möjligheter till andra former av kompetensutveckling.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund


Vi söker dig som har några års chefserfarenhet från en arkiv- och registraturverksamhet samt erfarenhet av ledarroll från en driftsorganisation. Du har även erfarenhet av förändringsledning. Det är meriterande med erfarenhet av digitalisering av arkiv- och registraturverksamhet.

Akademisk examen är ett krav för rollen. Utbildning inom arkiv- och informationsvetenskap eller juridik är meriterande, alternativt annan utbildning i kombination med gedigen arbetslivserfarenhet inom arkiv- eller registratur.

För att nå framgång i arbetet behöver du ha mycket god kunskap om den lagstiftning som reglerar allmänna handlingar, samt offentlighet och sekretess.

Goda kunskaper om Regeringskansliet och dess processer är meriterande.

Dina egenskaper


För att lyckas i rollen som sektionschef krävs att du är skicklig på att leda, motivera och förse andra med de befogenheter som de behöver för att effektivt nå gemensamma mål. Du är bra på att samordna grupper och skapa engagemang och delaktighet. Vidare behöver du vara tydlig och ha en god samarbetsförmåga. Du är strategisk och har ett gott omdöme. I pressade situationer är du stabil. 

Övrigt


Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde snarast.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?

Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Agneta Pålsson som är enhetschef, på 08-405 30 95. Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Mari Hammarbäck Ekroth på 08-405 20 55. Fackliga kontaktpersoner är Jesper Svarén för Saco, Susanna Wiener för ST samt Erik Wilhelmsson för Seko. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 25 september 2019.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.