arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

SBU söker en Säkerhetsansvarig

  • Ort

    Stockholm

  • Yrkesroll

    Säkerhetsansvarig, IT

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    29 april

  • Sök jobbet senast

    29 maj

Arbetsgivaren vill att du skickar din ansökan via e-post. SBU 2022/326 registrator@sbu.se

Om jobbet

Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU) är en expertmyndighet under Socialdepartementet som har i uppdrag att göra vetenskapliga utvärderingar av metoder inom hälso- och sjukvård inklusive tandvård. SBU har även uppdrag att göra vetenskapliga utvärderingar av insatser inom socialtjänst och insatser med stöd av LSS (lag om stöd och service). Myndigheten har omkring 90 anställda.
Arbetsuppgifter
Som säkerhetsansvarig på SBU kommer du att arbeta med helheten inom säkerhetsfrågorna. Du är ansvarig för att utveckla och kommunicera styrdokument, processer och verktyg för dataskydd och informationssäkerheten på SBU med utgångspunkt från standarden LIS (ledningssystem för informationssäkerhet) baserat på ISO 27000-serien. Du förväntas också att identifiera kompetensutvecklingsbehov inom säkerhetsområdet, planera och genomföra utbildningar avseende dataskyddsförordningen och informationssäkerhet. Utöver det är du också ansvarig för arbetet med kontinuitetshantering, fysisk säkerhet, brandskydd och krisberedskap.
Du tillhör den administrativa avdelningen och kommer att jobba aktivt med ledningsgruppen för att säkerställa att SBU följer de riktlinjer och krav som ställs gällande lagar och riktlinjer. Du är ett kvalificerat stöd för hela myndigheten inom området och deltar aktivt vid informationsklassningar, riskanalyser, upphandlingar, kravställningar och projekt samt i hanteringen av informationssäkerhetsincidenter.
Vi söker dig som vill jobba brett med säkerhetsfrågorna och som är van att upprätta handlingsplaner, policyer och att följa upp riskhantering på ledningsnivå. Du kommer att jobba självständigt.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har
Relevant högskoleutbildning med inriktning IT, informationssäkerhet eller motsvarande alternativt har förvärvat motsvarande kompetens genom arbete.
Du har erfarenhet av arbetet i en motsvarande roll.
Erfarenhet av att utveckla och utforma ledningssystem för informationssäkerhet
Erfarenhet av att planera och genomföra workshops och utbildningar inom informationssäkerhetsområdet
Erfarenhet av informationsklassificering och riskanalyser
Erfarenhet av incidenthantering av informationssäkerhetsincidenter

Meriter

Det är meriterande om du har:
Arbetat med informationssäkerhet inom statlig myndighet
Erfarenhet av kravställning på informationssäkerhet
Erfarenhet av granskningar/revisioner för att följa upp efterlevnad mot interna och externa regelverk/krav
Goda kunskaper inom ISO 27000 serien och erfarenhet från ISO 2700x implementation.
Certifieringar inom området, t.ex. ISO 27001 Certified Information Security Manager (CISM) eller Certified Information Systems Auditor (CISA)
Utöver informationssäkerhet ser vi att du har erfarenhet av arbete inom minst två av områdena; kontinuitetshantering, systematiskt brandskydd, fysisk säkerhet och krisberedskap eller säkerhetsskydd.
Arbetat med kravställning och uppföljning av säkerhetsrelaterade frågor gentemot IT-drift partners/leverantörer.

Personliga egenskaper

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Arbetet innebär mycket frihet under ansvar varför du behöver vara självgående, initiativtagande och kommunikativ med kollegor, chefer och andra avdelningar. Du behöver ha en pragmatisk inställning och förmåga att omsätta komplexa regelverk i praktiska vägledningar och instruktioner. Som person är du analytisk, engagerad, nyfiken och social. Du har lätt för att samarbeta och har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska. För att kunna bidra till myndighetens utveckling vill vi att du är analytisk, engagerad, nyfiken, social och positiv till förändringar.
Omfattning/tillträde
Heltid, tillträde så snart som möjligt. Vid tillsvidareanställning tillämpar SBU 6 månaders provanställning. Anställningen är placerad i Stockholm.
Vi erbjuder
Hos SBU får du vara med och göra skillnad för samhället och välfärden. Här får du chansen att ta del av den senaste forskningen och arbeta tillsammans med kompetenta och engagerade kollegor i ett trevligt arbetsklimat. Beslut som tas på SBU är alltid väl förankrade, men beslutsprocessen kan vara snabb och du har goda möjligheter till inflytande och påverkan. Vi sitter i trevliga lokaler på S:t Eriksgatan i Stockholm med möjlighet att arbeta på distans två dagar per vecka.
Välkommen med din ansökan
Tjänsten är säkerhetsklassad och kräver svenskt medborgarskap. En säkerhetsprövning inkluderande en registerkontroll kommer att göras innan beslut om anställning.
Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter enligt Dataskyddsförordningen (GDPR) https://www.sbu.se/personuppgifter

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Säkerhetsansvarig, IT

Lön

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Arbetsgivaren vill att du skickar din ansökan via e-post. registrator@sbu.se