arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Samordnare till Sekretariatet för EU-möten i Sverige, SES23

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, 6 månader eller längre

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    14 juni

  • Sök jobbet senast

    31 juli

Om jobbet

Är du en ledare med god förmåga att samordna? Söker du en spännande roll där du får bidra med dina kompetenser kring internationella möten och events? Då kan det här vara en tjänst för dig.

Vi erbjuder ett unikt, spännande och utåtriktat arbete som kräver förmåga att kunna urskilja väsentligheter i komplexa och utmanande situationer, där du i samarbete med både interna och externa aktörer får åstadkomma resultat som gör skillnad för det svenska ordförandeskapet.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.

Mellan den 1 januari och den 30 juni 2023 är Sverige ordförande i Europeiska unionens råd, även kallat ministerrådet. Under det svenska ordförandeskapet kommer ett stort antal högnivåmöten och internationella tjänstemannamöten genomföras i Sverige.

Sekretariatet för EU-möten i Sverige samordnar mötesverksamheten. Det praktiska och logistiska arbetet ska säkerställa väl genomförda möten som genomsyras av bland annat kostnadseffektivitet, klimatsmarta lösningar och innovativa upplägg för delegater.

Vi söker nu ett antal samordnare som ska bistå gruppchefen för mötesattachéerna. Gruppen hanterar mötesattachéerna vars roll är att säkerställa att de gästande delegationerna, oftast ledda av en minister, är på rätt plats vid rätt tidpunkt. Attachéerna håller sina delegationer underrättade om programförändringar för mötet, informerar om mötesorten och bistår delegationerna i dess helhet i samband med vistelsen. I rollen som samordnare arbetar du med att bemanna sekretariatet med behövligt antal mötesattachéer, troligtvis ett 80-tal individer på deltidskontrakt. Rekryteringen sker primärt via bemanningsbolag. Som samordnare förväntas du delta i intervju- och urvalsprocessen av mötesattachéer, vara delansvarig för att ta fram och implementera rutiner och strukturer för mötesattachéernas arbete, utforma och genomföra utbildning av mötesattachéer, bidra till planeringen av genomförandet under ordförandeskapet samt arbetsleda mötesattachéerna inför och under mötena första halvåret 2023. Du stöttar även gruppchefen och mötesattachéerna i kontakterna med utländska beskickningar i Sverige.

Arbetet är utåtriktat och innebär många interna och externa kontakter. Tempot kommer att vara högt och det krävs att du kan urskilja väsentligheter i komplexa situationer och göra nödvändiga prioriteringar. Som samordnare har du en viktig uppgift att stötta mötesattachéerna så att deras arbete bidrar till delegationernas belåtenhet och genomförs inom ramen för uppdraget.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund


Vi söker dig som har en relevant högskoleutbildning,  tillsammans med relevant arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer lämplig. Du har erfarenhet av arbetsledning och samordning. Vidare så har du erfarenhet av internationella möten, konferenser, events eller annan verksamhet med högt tryck och/eller krav på snabba omställningar som även kräver hög servicenivå. Du behöver ha god kunskap om säkerhetskrav vid internationella möten, konferenser, events eller annan verksamhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig samt mycket god kunskap i svenska och engelska i både tal och skrift.

Det är meriterande om du har en projektledarutbildning samt har erfarenhet av arbete med tidigare svenska ordförandeskap för Europeiska unionens råd samt av arbete med EU-frågor. Har du erfarenhet av arbete på Regeringskansliet eller annan statlig är det meriterande. Kan du annat språk än svenska och engelska, gärna franska, tyska, spanska eller italienska så är det en fördel.

Dina egenskaper


För att lyckas i rollen som samordnare behöver du ha goda ledaregenskaper, d v s att du kan motivera, delegera och skapa engagemang och delaktighet samt är mål- och resultatorienterad.

Som person är du drivande och har en personlig mognad, du tycker om att ha koll på rutiner och regelverk, samt att du trivs när det är ett högt arbetstempo. Du kommer ha många kontaktytor varför det är viktigt att du har en god samarbetsförmåga och lätt för att skapa, upprätthålla och utveckla relationer. Självklart har du ett gott omdöme och en hög integritet.

Övrigt


Tidsbegränsad anställning till och med den 31 augusti 2023. Tillträde snarast.

Är du intresserad?

Vill du veta mer om jobbet, kontakta operativ chef Elin Svensson på 08-405 48 85. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Ola Nordin-Remberger på 08-405 39 27. Fackliga kontaktpersoner är Johan Strokirk för Saco, Melanie Hedlund Bjersten för ST och Erik Wilhelmsson för SEKO. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 31 juli 2022.

 

 

 

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning

Lön

Mån lön

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat