arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Samordnare till Barnahus i Skövde

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    21 november

  • Sök jobbet senast

    5 december

Om jobbet

Är du redo för en större uppgift? Att arbeta för Polisen är att skapa trygghet i människors liv varje dag. Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 33 500 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.

Vill du göra skillnad för de särskilt utsatta brottsoffren? Vi söker nu en samordnare till Barnahus, utredningssektionen, PO Skaraborg. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Polisområde Skaraborg

Polisområde Skaraborg omfattar femton kommuner och är indelat i två lokalpolisområden: LPO västra Skaraborg med Lidköping som huvudort och LPO östra Skaraborg med Skövde som huvudort. På Polisområdet finns en utredningssektion och ett områdeskansli.

Utredningssektionen PO Skaraborg

Utredningssektionen är indelad i sju grupper med olika verksamhetsinriktningar. Det finns tre utredningsgrupper med områdesansvar; en för grova våldsbrott, en för relationsvåld samt en som ansvarar för brott mot barn. Sedan tillkommer en Jour FU-ledningsgrupp och en verksamhetsstödsgrupp. Utredningssektionen arbetar i hela polisområdet och finns utplacerade på flera orter.

Du kommer att tillhöra verksamhetsstödsgruppen som består av totalt 12 medarbete och vara placerad på Barnahus i Skövde. Tanken bakom Barnahus är att barn under 18 år som blivit utsatta för brott, i form av våld eller övergrepp skall utredas på ett och samma ställe i barnanpassade lokaler där samtliga professioner är representerade. Ett av Barnahus viktigaste mål är att barn som är utsatta för brott ska garanteras rättstrygghet, gott bemötande och stöd samt vid behov omgående få kris och behandlingsinsatser. Verksamheten präglas av ett nära samarbete med särskilt utsedda åklagare och/eller med företrädare för socialtjänsterna i de 15 kommunerna som finns i Skaraborgs län.

ARBETSUPPGIFTER

I rollen som samordnare på Barnahus stödjer du sektionens handläggare som ansvarar för barnärenden med administrativa uppgifter och är den sammanhållande länken i utredningsarbetet. Du kommer att ha många olika typer av kontakter och är den som knyter ihop arbetet genom samordning, planering och bokningar i samverkan med andra.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter:

  • Planera, boka och samordna barnförhör åt handläggare
  • Samverka med handläggare, åklagarkammare och tingsrätt inför barnförhör
  • Samverka med socialtjänst, förskola/skola, särskilda företrädare, målsägandebiträde, försvarare, barn-och ungdomspsykiatri, barnskyddsteam och rättsläkare
  • Vidta vissa initiala utredningsåtgärder vid planering och samordning av barnförhör
  • Övriga administrativa arbetsuppgifter

KVALIFIKATIONER

Detta är en möjlighet för dig som har:
  • Akademisk examen från socionomprogrammet, beteendevetenskap, psykologi, kriminologi eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant
  • Minst två års arbetslivserfarenhet av administrativa uppgifter från offentlig verksamhet
  • Mycket goda kunskaper i svenska, i både tal och skrift
  • God datorvana och kan hantera digitala verktyg
  • Goda kunskaper i Officepaketet
  • B-körkort, manuell

Det är även meriterande om du har:

  • Erfarenhet av att samordna, planera och följa upp arbete
  • Erfarenhet av att samverka med andra myndigheter
  • Erfarenhet av/kunskap om förundersökningsprocessen
  • Erfarenhet av utredningsverksamhet

Personliga egenskaper:


Som samordnare på Barnahus är du en trygg och stabil person som kan bemöta människor i kris på ett professionellt sätt. Du tar ansvar, initiativ och driver arbetet framåt samt är duktig på att samverka med andra. Arbetstempot kan periodvis vara högt och det är därför av stor vikt att du kan agera med lugn och gott omdöme även under press samt trivs med snabba beslut i en ofta tempofylld miljö. Vi söker dig som är intresserad av våra frågor och vill vara med och utveckla verksamheten.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef. Undrar du något om rekryteringsprocessen, kontakta ansvarig HR-konsult. Fackliga kontaktpersoner: SACO, Polisförbundet, Fackförbundet ST, SEKO Polisen, nås via Polisens växel 114 14.

Arbetsort: Skövde

Arbetstid: Dagtid, flex
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: samordnare

Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens rekryteringssystem Visma Recruit. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se.

Arbetslivserfarenheter

Krav
  • Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning

Lön

Enligt avtal.

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid. Dagtid, flex Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.