arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Samordnare med fokus på särskild myndighetssamverkan

  • Yrkesroll

    Kvalificerad skattehandläggare

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    19 mars

  • Sök jobbet senast

    17 april

Om jobbet

Har du erfarenhet av myndighetssamverkan? Vill du vara med och utveckla arbetssätt och metoder för att förebygga och motverka organiserad brottslighet? Vi erbjuder intressanta och utmanade arbetsuppgifter med stort fokus på metodstödsarbete och samordning/samverkan både inom Skatteverket och med andra myndigheter och externa aktörer.

Om jobbet

Du får en central roll i Skatteverkets arbete för att motverka brottslighet där du förväntas medverka till att samordna arbetet och driva utvecklingen framåt. I arbetsuppgifterna ingår att i samverkan med andra, inom ramen för programmet särskild myndighetssamverkan, på en övergripande nivå planera och följa upp Skatteverkets åtgärder.

I rollen ingår också att bl.a. omhänderta utvecklingsuppdrag av olika slag och att bidra med underlag och rapportering till ledningsgrupper, uppdragsgivare samt riksdag och regering.

Inom ramen för ditt uppdrag samverkar du och dina kollegor med olika avdelningar inom Skatteverket samt med andra myndigheter och externa aktörer, både nationellt och internationellt.

Allt som görs i skatteavdelningen ska bidra till att fullgöra vårt uppdrag och till de effekter Skatteverket vill uppnå inom beskattningsområdet. Effekterna finns formulerade i fyra områdesmål i verksamhetsplanen. I avdelningen finns en stor operativ verksamhet, men också delar som utvecklar och skapar förutsättningar. Tillsammans bidrar olika aktiviteter och åtgärder (strukturutveckling, vägledning, attitydpåverkan, kontroll och fastställande av skatt och avgifter) till att de önskade effekterna uppnås. Därför samordnas verksamheten i sju så kallade program.

Ett av dessa program är programmet ”särskild myndighetssamverkan” vars syfte är att säkerställa beskattningsverksamhetens bidrag till en effektiv och uthållig bekämpning av organiserad och annan närliggande brottslighet i enlighet med gällande regeringsuppdrag. Programmet är en del i Skatteverkets arbete mot områdesmålet "Vi förebygger och motverkar ekonomisk brottslighet och internationellt skatteundandragande".

Sektionen du arbetar på har även regeringsuppdrag och utvecklingsuppdrag på övergripande nivå.

Du planerar din egen arbetsdag och driver ditt arbete både självständigt och i samverkan med andra. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Arbetet är kvalificerat och du lär dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet. Är du intresserad kan du även delta i olika förbättrings- och utvecklingsuppdrag parallellt med dina vanliga arbetsuppgifter. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.

Du tillhör skattesektion 5 på stöd- och urvalsenheten på Skatteavdelningen. På vår sektion är vi 17 kollegor.

Placering är i första hand Solna men det kan bli aktuellt med placering på andra orter.

Om dig

För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:


- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- ha ett gott bemötande och förmåga att skapa och inge förtroende
- tala och skriva enkelt och tydligt
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål
- leda utveckling och lärande genom att skapa förutsättningar och engagemang

Du ska även ha:


- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom en för tjänsten relevant inriktning eller motsvarande erfarenhet från Skatteverket
- några års aktuell erfarenhet av utrednings-/analysarbete inom beskattningsområdet
- några års aktuell erfarenhet av arbete i myndighetssamverkan och kunskap om de regelverk som gäller vid samverkan mot organiserad brottslighet

Det är önskvärt att du har aktuell erfarenhet av ledarskap eller av samordningsuppdrag inom Skatteverket.

Bra att veta

Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

Arbetsuppgifterna är placerade i säkerhetsklass och vi kommer att genomföra en säkerhetsprövning med registerkontroll före beslut om anställning.

https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

Obs! Förlängd ansökningstid t o m 2020-04-17.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Kvalificerad skattehandläggare

Lön

Individuell lönesättning

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

100 Tillsvidareanställning