arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Sakkunnig luftrum för obemannade luftfartyg (U-space) och luftrum

  • Yrkesroll

    Trafikplanerare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    26 mars

  • Sök jobbet senast

    19 april

Om jobbet

Vi får samhället att fungera för människor på väg, på räls, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Vi är en arbetsplats där våra olika kompetenser samarbetar för att utveckla vår verksamhet.

Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Ditt framtida arbete


EU Kommissionens inriktning är att samma regler ska gälla för alla drönare oavsett vikt och om de används kommersiellt eller privat inom EU. Det ska också bli lättare för kommersiella obemannade luftfartyg att utföra en mångfald av tjänster. Kommissionen har därför för avsikt att integrera den obemannade luftfarten med den konventionella luftfarten i luftrummet. Det ska ske genom U-space. U-space är ett koncept av nya tjänster och särskilda förfaranden som är framtaget för att stödja en säker och effektiv tillgång till luftrummet för ett stort antal drönare. Tidplanen att införa U-space sträcker sig från 2019 till 2035. För att nå en full integrering 2035 pågår det många aktiviteter inom FN-organet ICAO- och EU nivå.

Du kommer att få en strategisk roll att samordna och koordinera myndighetens arbete i samband med införandet av U-space. I uppgiften ingår även att medverka i regelprojekt inom luftrum för obemannade luftfartyg och luftrumsplanering samt att handlägga tillståndsärenden inom området. Tjänsten kommer att innebära resor både inom och utanför landet.

Dina framtida arbetsuppgifter

  • samordna och koordinera införandet av U-space inom myndigheten
  • samverkan med andra myndigheter och organisationer
  • regelarbete inom luftrum för obemannade luftfartyg och luftrumsplanering
  • tillståndshantering inom luftrum för obemannade luftfartyg och luftrumsplanering
  • utredningar och framtagande av underlag i olika sammanhang
  • granskning av säkerhetsrelaterad dokumentation mot gällande regelverk
  • analysera och värdera trender
  • kommunicera och ge information till myndigheter och branschföreträdare i både tal och skrift
  • företräda myndigheten nationellt och internationellt.

Du måste ha

  • relevant högskoleutbildning eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt
  • kunskap om den internationella- och nationella utvecklingen inom U-space och luftrum för obemannade luftfartyg
  • god kunskap om det civila- och militära luftfartssystemet
  • kunskap inom området flygtrafiktjänst
  • god förmåga att kommunicera ditt budskap anpassat till olika målgrupper och sammanhang, såväl på svenska som engelska
  • erfarenhet av administrativt arbete.

Det är meriterande om du också har

  • kunskap om Single European Sky (SES), ramförordningar och implementeringsregler
  • erfarenhet av att arbeta med frågor inom luftrum för obemannade luftfartyg och luftrumsplanering
  • erfarenhet av att arbeta på en myndighet
  • erfarenhet av att samverka på strategisk nivå med andra myndigheter och organisationer
  • erfarenhet av att arbeta med utredningar
  • erfarenhet av bemannad eller obemannad flygoperativ verksamhet, civilt eller militärt.

Vi vill att du

  • är driven och har god förmåga att ta egna initiativ
  • har lätt för att hitta lösningar på uppkomna problem
  • har lätt för att kunna anpassa dig till ändrade omständigheter
  • har lätt att kommunicera och samarbeta med andra människor
  • har lätt för att sätta upp mål och förmåga att arbeta strukturerat mot dem
  • har lätt för att växla mellan självständigt arbete och att arbeta i grupp.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information

Anställningen är tillsvidare med placering i Norrköping. Vi tillämpar normalt provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Tjänsten är säkerhetsklassad och säkerhetsprövning kommer att föregå beslut om anställning.

Du är välkommen att kontakta sektionschef Jörgen Andersson, 010-495 36 97, jorgen.andersson@transportstyrelsen.se.
Saco, Christina Östberg och ST, Leena Sutela nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Vi är nyfikna på vem du är, vad du kan och vad du vill. Därför behöver vi din ansökan senast den 19 april 2020 märkt med referensnummer TSG 2020-2795. Du ansöker via vår webbplats och vi vill att du bifogar ditt CV och ett personligt brev. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem. Vi kan komma att använda urvalstest i vår urvalsprocess.

Välkommen att bli vår nya kollega!

Kort om Transportstyrelsen


Antal anställda:
Ca 1 870.

Verksamhetsområden:

Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:

Vi har medarbetare på 13 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Huvudkontoret ligger i Norrköping.

Läs mer om Transportstyrelsen


Kort om avdelning Sjö- och luftfart

Sjö- och luftfart utformar regler, prövar och ger tillstånd, utövar tillsyn och för statistik över olyckor, tillbud och trafikutvecklingen inom sjö- och luftfarten. Vi arbetar för en effektiv marknad med en sund konkurrens. Vi finns i Norrköping, Stockholm, Göteborg och Malmö och har 350 medarbetare.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Trafikplanerare, offentlig förvaltning

Lön

Individuell lön

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat