arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Säkerhetsskyddshandläggare

  • Yrkesroll

    Backofficepersonal

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    6 december

  • Sök jobbet senast

    27 december

Om jobbet

Tradition i utveckling. Statens fastighetsverk förvaltar en mångfald av statligt ägda fastigheter – däribland regeringsbyggnader, domstolar, slott och kungsgårdar, teatrar, museer, ambassader samt en sjundedel av landets yta bestående av skog och mark. De är en del av vår gemensamma historia och framtid. Vi äger allt detta tillsammans och SFV:s uppgift är att förvalta och utveckla detta på ett långsiktigt hållbart sätt. 

SFV är inne i ett utvecklingsarbete som syftar till att förändra och stärka vår organisation, styrning och förvaltningskultur. En ny struktur för SFV:s ledning och organisation trädde i kraft den 1 januari 2019 men arbetet med att förtydliga gränssnitt mellan avdelningar, staber, enheter, funktioner och roller fortsätter.

Säkerhetsskyddsenheten ansvarar för det övergripande säkerhetsskyddsarbetet på SFV och stödjer hela myndigheten i frågor kring säkerhetsskydd för konsulter, entreprenörer samt personal. Enheten ansvarar även för säkerhetsrelaterad administrations- och metodarbete. Idag består enheten av fyra medarbetare och då en kommer att gå i pension till sommaren så behöver vi förstärka och söker därför en ny kollega. Befattningen är placerad i Stockholm alternativt norra Örebro län.

 

Din roll


Som säkerhetsskyddshandläggare deltar du främst i myndighetens arbete med säkerhetsskyddsfrågor bl.a. säkerhetsprövningar (inkl. registerkontroll) av medarbetare, leverantörer och säkerhetsskyddade upphandlingar med säkerhetsskyddsavtal (SUA) och handläggning av tillträdesskydd. I arbetet ingår regelbunden kommunikation med projekt och leverantörer. Du kommer att stödja verksamheter och medarbetare i säkerhetsskyddsfrågor samt ge löpande säkerhetsskyddsutbildning av medarbetare. I arbetsuppgifterna ingår även området signalskydd. Utvecklingsfrågor rörande säkerhetsskyddsområdet som även innebär utveckling av rutiner och arbetsformer ingår också i ditt ansvarsområde.

 

Din profil


Vi söker dig som har minst gymnasial utbildning och vi ser gärna att du genomgått relevanta säkerhetsskyddsutbildningar. Du har flerårig erfarenhet av självständigt säkerhetsskyddsarbete i offentlig verksamhet med höga skyddsvärden. Det är meriterande om du har signalskyddsutbildning och kunskap om signalskydd. Du är väl förtrogen med Office-paketet och behärskar god svenska såväl i tal som skrift.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person har du god samarbetsförmåga samtidigt som du är van att arbeta självständigt. Vidare är du beslutsam med ett gott omdöme, har hög integritet och lojalitet. För att lyckas i rollen som säkerhetsskyddshandläggare ska du ha förmåga på ett betryggande sätt hantera en större mängde skyddsvärd information. Vi ser även att du arbetar strukturerat och har hög grad av ordningssinne. Arbetet kräver att du har god kommunikation förmåga då många kontakter förekommer både internt och externt.

Körkort klass B är ett krav.

 

Mer information


Anställningen är tillsvidare men inleds med sex månaders provanställning.

Tjänsten är säkerhetsklassad och säkerhetsprövning kommer ske före anställning.

Fackliga representanter för SACO, SEKO och OFR nås via vår växel, 010-478 70 00. Mer information om SFV hittar du på www.sfv.se.

Sista ansökningsdag är 2019-12-27 och vi ser fram emot din ansökan och CV.

Välkommen till oss!

Statens fastighetsverk erbjuder en attraktiv arbetsplats som eftersträvar jämn könsfördelning och värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten. Vi är stolta över att vara statsanställda och få bidra till en positiv samhällsutveckling.