arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

RLC-Operatör, Polismyndigheten

  • Yrkesroll

    SOS-operatör

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    3 augusti

  • Sök jobbet senast

    17 augusti

Arbetsgivaren vill att du skickar din ansökan via e-post. A368.118/2022 jobb.nord@polisen.se

Om jobbet

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu operatörer till vår Regionledningscentral i Umeå. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Hos oss finns goda möjligheter att utvecklas.
Region Nords Regionledningscentral, RLC, ansvarar för polisens ingripandeverksamhet i hela Region Nord. På RLC region Nord bedöms och prioriteras inkommande telefonsamtal och radioanrop. Det hanteras idag cirka 1 500 000 telefon- och radioanrop per år. Här hanteras operativa ärenden av hög prioritet i regionen. RLC´s uppdrag är att vara en del av polisens nationella frontdesk, vilket innebär att vi är en av de första kontakterna in till polismyndigheten för medborgaren.
Arbetsuppgifter RLC-operatörernas huvuduppdrag är att dygnet runt under ledning av RLC-befäl ta emot inkommande samtal till Regionledningscentralen, ge god service till medborgarna, bedöma och registrera informationen samt prioritera och beordra polisresurser till olika uppdrag enligt en nationellt fastställd prioriteringsordning. I ansvaret ingår att upprätthålla hög tillgänglighet i RLC, ge medborgarna ett bra bemötande samt säkerställa att polisen snabbt kan respondera på ärenden där medborgarna behöver omedelbar eller skyndsam hjälp av polis. I rollen är det viktigt att du verkar i enighet med Polismyndighetens värdegrund och medarbetarpolicy.
Som RLC-operatör:
-hanterar du med stöd av RLC-befäl den händelsestyrda verksamheten utifrån en tydlig inriktning att Polisen ska vidta rätt initiala åtgärder för att klara upp fler brott.
-arbetar du i team men också självständigt med löpande ärenden och insatser
-upprätthåller du en överblick över alla yttre resurser, kommunicerar med dessa via radio samt bevakar att patrull som beordrats att utföra ett uppdrag kan avsluta detta på ett säkert sätt
-samverkar du med interna och externa myndigheter, organisationer och samarbetspartners som SOS Alarm, Länsstyrelserna, Räddningstjänsterna, Fjällräddningsorganisationen och Ambulansverksamheten i regionen
Nyfiken på att veta mer om jobbet? Kolla gärna in polisens film på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=yVVWAbbkCrA
Kvalifikationer
Gymnasieexamen eller motsvarande kunskaper förvärvade genom studier
Minst 2 års arbetslivserfarenhet
Mycket goda datakunskaper och förmåga att använda olika datasystem
Mycket goda kunskaper muntligt och skriftligt i svenska
God förståelse och muntlig kunskap i engelska.
Svenskt medborgarskap


Meriterande är
Eftergymnasial utbildning inom juridik eller annat relevant område som arbetsgivaren bedömer likvärdigt.
Arbetslivserfarenhet eller erfarenhet från ideell verksamhet av att bemöta människor i kris.
Arbetslivserfarenhet av arbete med hög simultanförmåga som larmcentralen, ambulans, sjukvården, försvarsmakten, kommunikationscentral, kundtjänst eller liknande arbete som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Erfarenhet av radiokommunikation.
Erfarenhet av Polisens IT-system .
Genomgått operatörsutbildning i enlighet med RLC´s riktlinjer.
Behärskar annat språk utöver svenska och engelska. muntligt och förståelse.
Minst 2 års sammanhängande arbetslivserfarenhet på heltid.

Personliga egenskaper I rollen som RLC-operatör är dialogen med medborgaren viktig och en stor del av arbetet handlar om att kommunicera, skapa förtroende och bemöta människor i utsatta och stressade situationer. Därför söker vi dig med god förmåga att agera lyhört, kontaktskapande och empatiskt, även under stressande förhållanden. Du kommer också hantera olika arbetsuppgifter parallellt och stundtals är arbetsbelastningen hög. Att du kan prioritera dina arbetsuppgifter, dokumentera och arbeta på ett systematiskt sätt är därför viktigt. Som operatör kommer du att leda polisoperativ verksamhet och överblicka yttre resurser och händelser. Du behöver därför ha förmåga till helhetssyn och gott omdöme, kunna fatta beslut och agera självständigt, samt ge tydliga direktiv till andra när det behövs. Arbetsplatsen är prestigelös och det händelsestyrda arbetet bygger på ett väl fungerande samarbete, både internt och externt. Vi förväntar oss därför att du har en positiv attityd och tycker om att samarbeta med andra.
Tester/Arbetsprover kan komma att användas under urvalsarbetet för att mäta kvalifikationer och förmågor. Stor vikt kommer att läggas på dina personliga egenskaper.
Kontaktpersoner För mer information om tjänsten vänligen kontakta rekryterande chef:
v. 26-29 John Ekersund, Gruppchef RLC, 070-228 05 81 eller via mail john.ekersund@polisen.se
v. 30 Anna Oscarsson Larsson, Gruppchef RLC, 072- 200 48 67 eller via mail anna.oscarsson@polisen.se
v. 31 Minna Nikkanen, HR-konsult, 073-034 04 10 eller via mail minna.nikkanen@polisen.se
Fackliga företrädare
Företrädare för Seko Polisen, Polisförbundet, SACO och Fackförbundet ST region Nord, samtliga nås via växeln 114 14.
Anställningsform: Tillsvidareanställning, med provanställning om 6 månader. Arbetsort: Umeå Arbetstid: Arbetet bedrivs i skift på alla tider av dygnet under årets alla veckor, vilket innebär, dagtid, kvällstid, natt och helger. Tillträde: Anställningen kommer att inledas med en utbildning för att bli certifierad RLC-operatör, med start januari 2023.
Utbildning Din placering inleds med en ca 17 veckor lång utbildning, varvat med teori och praktik, på heltid. Utbildningsstart är planerad till januari 2023. En förutsättning för att bli aktuell för tjänsten som operatör är att du är tillgänglig under hela utbildningsperioden. Under utbildningens teoretiska delar sker arbetet företrädesvis måndag – fredag, under praktiktiden sker arbetet på treskift måndag- söndag
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.nord@polisen.se senast den 17 augusti 2022. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr A368.118/2022 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter kontakta aktuell HR-konsult
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering.
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • SOS-operatör

Lön

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Arbetsgivaren vill att du skickar din ansökan via e-post. jobb.nord@polisen.se