arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Riskstrateg och revisionssamordnare

  • Yrkesroll

    Riskbedömare

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    15 november

  • Sök jobbet senast

    6 december

Om jobbet

Vill du arbeta som riskstrateg och revisionssamordnare i en framtidsbransch? Hos oss på Trafikverket finner du en mängd spännande och intressanta arbetsuppgifter, där du utvecklar och förvaltar infrastruktur och bidrar till att skapa ett tillgängligt Sverige. På verksamhetsområde Trafik jobbar vi i händelsernas centrum dygnet runt med tekniska system och många kontaktytor för att skapa ordning i trafiken. Vi planerar, leder och övervakar trafiken på 98 400 km statliga vägar och 12 000 km statliga järnvägar. Det är vår uppgift att bidra till att våra vägar är framkomliga, att tågen kommer i tid och att trafikinformationen är aktuell. På verksamhetsområde Trafik ger vi service dygnet runt, året om - för att skapa goda möjligheter för resenärer, trafikanter och godstransporter

Riskstrateg och revisionssamordnare


Riskhantering, intern styrning och kontroll samt revisionssamordning är viktiga frågor för oss och vi förstärker nu med ytterligare en riskstrateg/revisionssamordnare. Som riskstrateg och revisionssamordnare på Trafik ingår du i avdelning Ekonomi & Styrning på verksamhetsområde Trafik. Du arbetar strategiskt övergripande utifrån ett nationellt perspektiv. Du ger vägledning och agerar stöd till chefer och specialister i verksamheten vid behov.

Du tar fram, utvecklar och förvaltar gemensamma arbetssätt för riskhantering. I arbetsuppgifterna sammanställer och analyserar du kontinuerligt Trafiks riskbild som delges ledningen och du förbereder material inför ledningsgruppens beslut. Du samordnar, följer upp, analyserar, rapporterar och driver på utvecklingen av intern styrning och kontroll inom framförallt riskhantering. Det är risker i verksamheten som primärt hanteras av denna roll.

Du samarbetar framförallt med chefer, verksamhetssamordnare och övriga riskstrateger inom eget och andra verksamhetsområden inom ditt kompetensområde. Du deltar i nätverk och leder även grupperingar inom området riskhantering.

Utifrån verksamhetsområdets perspektiv arbetar du med remisser inom ditt kompetensområde och du arbetar med revisionssamordning. I tjänsten ingår även vid behov att genomföra utbildning inom kompetensområdet.

Vi söker dig som


har universitets- eller högskoleutbildning om minst 180 hp (120p) med huvudinriktning mot riskhantering eller motsvarande utbildning som vi bedömer som likvärdig

har flerårig relevant yrkeserfarenhet i närtid från riskhantering i en större organisation

Det är meriterande om du

har erfarenhet av att arbeta strategiskt inom kompetensområdet

har arbetat med revisionssamordning/revisionsarbete

har erfarenhet av att leda, utveckla eller samordna komplexa processer eller projekt, i en större organisation.

Du har goda kunskaper i svenska och har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift.

Som person har du god analytisk- och problemlösningsförmåga som gör att du identifierar problem och utvecklar lösningar ur ett strategiskt- och helhetsperspektiv. Du är självgående och har god förmåga att planera och strukturera ditt och din organisations arbete. Vi ser även att du är pedagogisk och kommunikativ med en samarbetsförmåga som engagerar i förändring- och utvecklingsarbete, bygger nya nätverk och vårdar befintliga. Personliga egenskaper kommer därför att värderas högt.