arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Registrator

  • Ort

    Örebro

  • Yrkesroll

    Registrator

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    7 juni

  • Sök jobbet senast

    30 juni

Om jobbet

Länsstyrelsen - Tillsammans för ett hållbart och levande Örebro län.
Länsstyrelsen är en viktig länk från regering, riksdag och centrala myndigheter till medborgare och kommuner. Vi arbetar aktivt för länets utveckling och samordnar olika samhällssektorer. Vi ska tillsammans arbeta för en hållbar utveckling och vår värdegrund bygger på att vi ska vara serviceinriktade, samverkande, rättssäkra och drivande. Vi som jobbar på Länsstyrelsen har många olika arbetsuppgifter inom områden som samhällsplanering, social hållbarhet, vatten-, natur- och kulturmiljöer, landsbygdsutveckling och krisberedskap. Arbetsplatsen ligger centralt i Örebro och vi är idag drygt 190 anställda.

 

Arbetsbeskrivning


Vi söker en registrator till vår nya centrala ärendeservice som är under uppbyggnad. Funktionen ska arbeta med diarieföring, hantering av all inkommande post, både i pappers- och e-postformat, utlämnande av allmänna handlingar, ärendebevakning, arkivfrågor samt ge stöd och rådgivning till medarbetare i dessa frågor. Den centrala ärendeservicen är placerad på Rättsenheten inom avdelningen Stöd och samordning. Inom enheten finns utöver funktioner för diarium och arkiv också jurister, rättsvetare och länsveterinärer. 

Som registrator kommer du på sikt att vara en av tre registratorer som arbetar nära dokumentcontroller och arkivarie. I arbetet ingår att bedöma, registrera och hantera allmänna handlingar. Du ska också bistå med service och stöd till både verksamheten och allmänheten samt upprätthålla en effektiv och rättsäker diarieföring med god kvalitet. Som registrator förväntas du hantera länsstyrelsens handlingar enligt gällande lagstiftning, förordningar och interna rutiner när det gäller registrering och utlämnande av allmänna handlingar. Du förväntas också bidra i myndighetens digitaliseringsarbete.

I dina arbetsuppgifter ingår löpande arbetsuppgifter såsom postöppning, hantering av e-post, registering av ärendehanteringssystemet Platina, diarieföring och arkivering av handlingar, bevakning av ärenden och expediering av handlingar. Du kommer i stor utsträckning även arbeta med projektet att inför funktionen Central ärendeservice samt delta i det fortsatta utvecklingsarbetet med att digitalisera och effektivisera vår ärendehantering. I projektet kommer du vara delaktig i våra informations- och utbildningsinsatser samt processkartläggningar av myndighetens olika ärendeflöden.

 

Kvalifikationer


Du har avslutad gymnasial utbildning. Vi ser också att du är diplomerad registrator eller har arbetslivserfarenhet som arbetsgivare bedömer likvärdig. Annan utbildning inom administration, offentlig förvaltning och/eller arkiv och informationskunskap är meriterande.

Du ska ha: 
  • erfarenhet av att arbeta i ett digitalt dokument- och ärendehanteringssystem 
  • erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet
  • goda kunskaper om de lagar och förordningar som styr dokumenthanteringen
Det är meriterande av erfarenhet av arbete inom statlig verksamhet, ärende- och dokumenteringssystemet Platina, digitaliseringsarbete samt processkartläggningar.

Tjänsten innebär ett uttalat ansvar att självständigt och genom egna initiativ driva arbetet framåt. Du behöver vara flexibel och ha lätt för att samarbeta och skapa goda kontakter med andra och bidra till ett gott arbetsklimat. Du ska vara noggrann, analytisk och strukturerad i ditt arbetssätt samt ha god kommunikativ och pedagogisk förmåga. Tjänsten kan innebära att du håller interna utbildningar och du behöver därför vara bekväm med att tala inför både större och mindre grupper. Du kommer vara en del av en viktig central funktion för myndigheten och ska trivas i en social miljö med många dagliga kontakter, både interna och externa. Du uttrycker dig väl i tal och skrift. God datorvana och kunskaper i officepaketet är nödvändiga. Språkkunskaper utöver svenska är meriterande.

Det är också viktigt att du arbetar enligt vår vision och den statliga värdegrunden.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

 

Anställningen


Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse

Provanställning kan komma att tillämpas.

 

Ansökan


Välkommen med din ansökan senast 30 juni 2019.

 

Övrigt


Tjänsten är säkerhetsklassad vilket innebär att du kommer att säkerhetsprövas.

Vi har rökfri arbetstid och arbetsplats.

Under förutsättning att erforderliga beslut fattas kan två medarbetare anställas.

Länsstyrelsen arbetar för att vara en myndighet fri från diskriminering och vill ta tillvara de kvalitéer som mångfald tillför verksamheten.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringsstöd i samband med denna annons.

Kontaktpersoner

Christina Schöön, Enhetschef

010-224 83 00

christina.schoon@lansstyrelsen.se


Marienette Collin, SACO

010-224 82 73

marienette.collin@lansstyrelsen.se


Federico Consales, ST

010-224 82 42

federico.consales@lansstyrelsen.se