arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Redovisningscontroller till sektionen Rapportering och Bokslut

  • Ort

    Kristinehamn

  • Yrkesroll

    Redovisningsekonom

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    25 juli

  • Sök jobbet senast

    28 augusti

Om jobbet

Arbetsförmedlingen är Sveriges största förmedlare av arbeten. Varje år sammanför vi på olika sätt tusentals arbetssökande med arbetsgivare som behöver nya medarbetare. Vi har den samlade kunskapen om arbetsmarknaden, branscher och yrken. Som medarbetare hos oss får du, tillsammans med våra ca 12 000 kreativa och professionella medarbetare, vara med och bidra till att öka sysselsättningen och en välfungerande arbetsmarknad. 

Att arbeta på Arbetsförmedlingen är att göra skillnad.

Oavsett vilken roll du har så handlar din arbetsuppgift i grund och botten om att hjälpa arbetsgivare att hitta arbetskraft och att ge arbetssökande stöd och inspiration på väg till ett nytt jobb. Vi är idag en myndighet i förändring, med starkt fokus på modernisering och digitalisering.

Ekonomiavdelningen bidrar till detta genom att säkerställa att Arbetsförmedlingens medel används på ett effektivt och rättssäkert sätt. Avdelningen tillhör Arbetsförmedlingens huvudkontor.

Vi söker nu 2 kvalificerade handläggare till Ekonomiavdelningen, sektionen Rapportering och Bokslut. Sektionen är placerad på ekonomiavdelningen i Kristinehamn. Sektionen ansvarar bland annat för myndighetens ekonomirapportering, bokslut, regelverk och utveckling inom redovisningsområdet.

Arbetsbeskrivning


Arbetsuppgifter för redovisningscontrollern på sektionen Rapportering & Bokslut i Kristinehamn innebär att du kommer arbeta i en redovisningsdel och i en controllerdel. I redovisningsdelen gör du bland annat följande:

- Löpande redovisning
- Redovisning av anläggningstillgångar
- Kvalificerad redovisning – bemyndiganderedovisning, anslagsredovisning, statsredovisning, avräkning med statsverket
- Utbetalningar, deklarera skatt och moms, ta upp lån
- Redovisningsplan – löpande förvaltning- Medverka till behovsanalys av nya koder och förändrade koder
- Hantera ingående och utgående moms Återrapportering av utfall (Hermes)
- Finansieringsanalys 
- Redovisningsplan – utveckling, medverka till behovsanalys av nya koder och förändrade koder
- Ta fram den finansiella årsredovisningen

Utifrån det löpande arbetet så har du i controllerrollen ett ansvar att analysera och redovisa verksamhetens resultat. Du ansvarar för att underlagen är rättvisande ur ett redovisningsperspektiv och att myndigheten följer god redovisningssed. För att kunna göra detta så förutsätter det att du har ett helhetsperspektiv på den statliga redovisningsmodellen.

I rollen som controller ansvarar du för att samordna redovisning, månads- och kvartalsavstämningar och bokslutsarbetet. Uppgifterna innebär också att planera och strukturera arbetet under året och inför årsbokslut samt hålla dig uppdaterad gällande redovisningsrelevanta regler och förordningar.

Rollen innebär ett övergripande ansvar för att bland annat upprätta riktlinjer och anvisningar inom redovisningsområdet. Du kommer ihop med ditt team ansvara för gällande redovisningsfrågor samt ansvara för att driva interna utvecklingsprojekt.

Återrapporteringar av resultat och vad det innebär görs på enhets- och avdelningsnivå och vidare sker inrapportering av utfall till Ekonomistyrningsverket. För att återrapporteringarna ska vara av hög precision så kräver det att du har en analytisk och strategiskförmåga för redovisningen. Utifrån resultat och utfall och analyser av dessa behöver du och sektionen vara med att påverka de beslut som avdelningen står inför.

Kvalifikationer


Du ska ha 

- Akademisk examen inom ekonomi (med redovisningsinriktning).
- 4 års erfarenhet av arbete inom kvalificerad redovisning.
- Minst 2 års erfarenhet av Statsredovisning i Hermes samt fördjupat arbete med redovisningsplan.
- Arbetat med den statliga redovisningsmodellen i minst 2 år.
- Arbetat och varit delaktig i årsbokslut i en statlig myndighet.

Meriterande


- Erfarenhet av stödsystemet Raindance. 

Personliga egenskaper


Mycket god analytisk förmåga. God förmåga att planera och strukturera arbetsuppgifterna. Lätt för att skapa kontakter. Vi ser gärna att du som söker denna tjänst har god förmåga att se helheten, vara nytänkande och lösningsorienterad. Det är viktigt att du är kommunikativ och lyhörd. Du har en god pedagogisk förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift. Du är ansvarstagande och har förmåga att arbeta såväl självständigt som i grupp. 

Övrigt


Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid, provanställning tillämpas. Tillträde enligt överenskommelse.

Välkommen med din ansökan senast den 28 augusti 2019. Bifoga ditt CV där du beskriver din arbetslivserfarenhet och utbildning samt ett personligt brev.

 

 

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Kontaktpersoner

Rayan Hajjaj Rekryteringspartner

010 488 5564


Mikael Björkqvist Sektionschef

010 486 0286


Conny Andersson Sektionschef

010 486 0393