arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Rättschef till rättsenheten

  • Yrkesroll

    Administrativ chef

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    24 januari

  • Sök jobbet senast

    7 februari

Om jobbet

Ekobrottsmyndigheten är en specialistmyndighet som med fredade resurser arbetar med ekobrottsbekämpning från underrättelseuppslag till förhandling i domstol. Med gemensam ledning och styrning arbetar åklagare, poliser, civila utredare, administratörer och andra specialister med att förebygga, utreda och lagföra ekonomisk brottslighet. Vi arbetar teambaserat och har ett medarbetardrivet utvecklingsarbete. Vi har en central roll inom rättsväsendet och bidrar alla till att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle.

Vill du vara med och utveckla Ekobrottsmyndigheten och samtidigt bekämpa ekonomisk brottslighet i rollen som rättschef?

Ekobrottsmyndigheten har det viktiga samhällsuppdraget att förebygga och bekämpa den ekonomiska brottsligheten. Med många olika kompetenser och yrkesroller under samma tak har vi goda förutsättningar att jobba för visionen ”Tillsammans mot ekobrott”.

Är du nyfiken på att veta mer om oss? Här kan du ta del av mer information:  https://www.ekobrottsmyndigheten.se/om-oss/

DET HÄR GÖR DU HOS OSS

Som rättschef ansvarar du för att leda, planera, utveckla och följa upp verksamheten inom enheten. Du ingår i myndighetens ledningsgrupp och deltar aktivt i den övergripande ledningen och styrningen av myndigheten. Du har verksamhets-, budget- och personalansvar för enheten och rapporterar direkt till generaldirektören.

DITT TEAM OCH ARBETSPLATS


Vid rättsenheten hanteras rättsliga frågor och strategisk utveckling avseende rättsliga frågor. Enheten ansvarar för remisshanteringen och myndighetens styrdokument. Vid enheten hanteras även redovisningsfrågor, centrala arkiv- och registreringsfrågor samt frågor om sekretess och personuppgiftsbehandling. Enheten har en rådgivande funktion gentemot den operativa verksamheten och övriga enheter på huvudkontoret, och samverkar med andra myndigheter i rättsliga frågor. Vi erbjuder ett nyrenoverat kontor på Kungsholmen i Stockholm, med möjlighet till distansarbete när arbetsuppgifterna tillåter.

MER OM DIG


För att bli framgångsrik i denna roll ska du ha intresse av att lära dig och sätta dig in i den verksamhet som Ekobrottsmyndigheten bedriver. Det är en fördel om du är van att etablera och utveckla samarbeten med andra myndigheter.

Vi söker dig som har förmåga att skapa delaktighet och får medarbetare att utvecklas och ta ansvar. Du är en coachande ledare och kan förmedla en tydlig målbild till dina medarbetare. Att våga tänka nytt, hitta nya lösningar, vara innovativ och lyhörd är andra egenskaper som är viktiga.

Du ska kunna driva förändringsarbete i en komplex organisation. Du har förmåga att arbeta målinriktat ur ett verksamhets- och arbetsgivarperspektiv och besitter en mycket god analytisk förmåga. Du har ett helhetsperspektiv och förmåga att fatta beslut. Du är en stabil person med mycket god samarbetsförmåga, gott omdöme och hög integritet.

Som chef på Ekobrottsmyndigheten förväntas du leda utifrån  Ekobrottsmyndighetens ledarkriterier  och EBM-modellen – myndighetensmedarbetarpolicy.

Ekobrottsmyndigheten lägger stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.

  VI SÖKER DIG SOM HAR:

Juristexamen

tingsmeritering
dokumenterad god chefs- och ledarerfarenhet
erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete från statlig verksamhet
mycket god förmåga att leda, utveckla och motivera kvalificerade medarbetare
erfarenhet av organisationsöverskridande samverkan
mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska
 

DET ÄR MERITERANDE OM DU ÄVEN HAR:


bakgrund som hovrätts- eller kammarrättsassessor
erfarenhet av arbete vid Regeringskansliet
 

ÖVRIG INFORMATION


Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar individuell lönesättning. Ta gärna del av våra förmåner på:   https://www.arbetsgivarverket.se/globalassets/avtal-skrifter/skrifter/210520-jobbastatligt_sve.pdf

Placeringen är på myndighetens huvudkontor i Stockholm. Ekobrottsmyndigheten finns på åtta orter i landet och resor till dem förekommer.

Då tjänsten är placerad i säkerhetsklass är svenskt medborgarskap ett krav och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att ske.

Information om anställningen lämnas av generaldirektören Monica Rodrigo, tfn 010-562 90 01.

Fackliga företrädare för Saco-S, John Keränen, tfn 010-562 92 23, för ST Karin Hallström Norberg tfn 010-562 91 71 och för Polisförbundet Sofia Ask, tfn
010-563 87 10.

 

Välkommen med din ansökan senast den 7 februari 2023 . Betyg, intyg och ID-handling som styrker din ansökan tas med vid en eventuell intervju

Lön

Individuell lönesättning

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid Fast