arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Process Manager för processen Leverantörshantering

  • Yrkesroll

    IT-samordnare

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    4 november

  • Sök jobbet senast

    24 november

Om jobbet

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Försäkringskassan är en av landets största IT-avdelningar. Våra IT-tjänster nyttjas av miljontals användare. Vill du vara delaktig i att etablera en samordnad och säker statlig IT-drift mellan Sveriges myndigheter? Trivs du med höga förväntningar, stora förändringar och utmaningar? Vill du ha ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv?

Vårt område expanderar och levererar IT-tjänster till fler myndigheter och söker därför flera medarbetare till oss inom processen för Leverantörshantering. Vi levererar och tar ständigt in nya lösningar och produkter, därför behöver vi ha kontroll på vad som avtalas mellan oss och leverantörer och att detta följs upp regelbundet.

Vi söker 2 IT-samordnare som skall jobba som process managers för leverantörshantering.

Arbetsuppgifter

Som Process Manager kommer du att vara ett stöd för de roller som arbetar i processen för leverantörshantering. Du kommer att vara delaktig vid upphandlingar av nya produkter och tjänster för att säkerställa att kontaktvägar och mötesformer samt krav som säkrar kommande avtalsförvaltning blir dokumenterade enligt bestämd process samt att våra standardkrav inte glöms bort. Du kommer att vara ansvarig för att en samverkanshandbok skapas för varje nytt avtal. Du kommer att ingå i ett förbättringsteam, tillsammans med processansvarig, som kontinuerligt arbetar med förbättringar av leverantörshanteringsprocessen.

I leverantörshanteringsprocessen ingår tre delprocesser:
  • Besluta
  • Upphandla
  • Avtalsförvalta
Du är en god kommunikatör på både individ- och gruppnivå och representerar Försäkringskassan i externa samarbeten. Ditt engagemang och ledarskap anpassas utifrån vad situation och uppdrag kräver.  Den statliga värdegrunden genomsyrar ditt arbete.

Vi söker dig som:

  • har akademisk examen från högskola/universitet inom IT-området eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms som likvärdiga
  • har erfarenhet av avtalshantering
  • har erfarenhet av att arbeta med tjänstehantering och processutveckling, baserat på ramverk (t.ex. ITIL) inom stora IT- organisationer
  • har erfarenhet av att leda aktiviteter och projekt
  • har god kommunikativ förmåga för att skapa förtroende och behålla goda relationer
  • har god samarbetsförmåga
  • kan förstå och analysera komplexa frågeställningar
  • har goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift

Det är meriterande om du har:

  • erfarenhet av arbete med IT-tjänster i hela livscykelperspektivet
  • har erfarenhet av upphandling
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Anställningarna är tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Svenskt medborgarskap krävs eftersom tjänsterna är säkerhetsklassade. Försäkringskassan tillämpar i vissa fall provanställning. Placeringsort är Sundsvall.

Kontaktpersoner

Enhetschef Mats Karlsson, +46 10 118 45 09 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Josefin Lewenstierna, 010 116 33 76 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Anthony Sundberg Velander. Saco-S: Ann Wiström, Dessa nås via vår växel 08-786 90 00. Seko: Irre del Barba, tel 010 115 30 87.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 24 november 2019. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning eller motsvarande arbetslivserfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.