arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Polismyndigheten söker Utredare till PO Halland, placering Falkenberg

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    11 oktober

  • Sök jobbet senast

    25 oktober

Om jobbet

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu utredare till våra utredningsteam som är strukturerade, initiativtagande och flexibla.

Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Region Väst

Polisregion Väst består av Hallands och Västra Götalands län. Cirka 4 600 anställda arbetar för att genomföra polisens kärnuppdrag i de 55 kommunerna. Verksamheten i polisregionen är organiserad i fem polisområden, en regional utredningsenhet, en regional operativ enhet, en regional underrättelseenhet och ett regionkansli. I polisområdena finns lokalpolisområdena, som är kärnan i polisverksamheten. Nationella avdelningar finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.

Polisområde Halland

Polisområde Halland omfattar sex kommuner och är organiserat i fyra lokalpolisområden: Kungsbacka, Varberg, Falkenberg och Halmstad. På polisområdesnivå finns en utredningssektion och ett områdeskansli.

ARBETSUPPGIFTER

Som utredare kommer du att handlägga olika typer av utredningar under ledning av förundersökningsledare från Polismyndigheten eller Åklagarmyndigheten. Du hanterar även utredningar som rör ungdomar som är under 18 år.

De flesta brott som begås räknas till vad som brukar kallas mängdbrott. Det rör sig om till exempel stölder, misshandel och skadegörelse. Du kommer till stor del hantera mängdbrottsutredningar men som utredare kommer du även att tas i anspråk för utredningar av grövre brott som relations- samt sexualbrott.

En del av arbetet som utredare innebär att du håller förhör med målsägande, vittnen och misstänkta personer. I arbetsuppgifterna ingår även andra utredningsåtgärder, bland annat att skriva beslagsprotokoll och begäran om olika tekniska undersökningar. En viktig del av arbetet är att dokumentera. Arbetet innebär många interna och externa kontakter, till exempel med åklagare, juridiska ombud och socialtjänst. Vid behov genomförs utredningsåtgärder även utanför polisens lokaler.

Vid anställning ingår en 10 veckors utredarutbildning som växelvis sker på annan ort, antingen Umeå eller Växjö.

KVALIFIKATIONER

Detta är en möjlighet för dig som har:
  • Akademisk examen inom exempelvis beteendevetenskap, sociologi, juridik eller kriminologi. Alternativt har du annan eftergymnasial utbildning i kombination med att du genom ditt arbetsliv erhållit kunskaper och erfarenheter som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
•Erfarenhet av självständigt brottsutredningsarbete eller annan erfarenhet av utredning som bedöms relevant för funktionen.
  • Goda språkkunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift
•Körkort för manuell växellåda, med behörighet lägst klass B, då resor i tjänsten kan bli aktuellt.
  • Mycket god datorvana och lätt för att lära nya IT-system
•Mycket goda kunskaper i Office-paketet

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
  • Erfarenhet av att ha arbetat i statlig myndighet
•Behärska ytterligare utomnordiska språk, utöver engelska.
  • Erfarenhet av att bearbeta och analysera stora mängder informationsmaterial.

Personliga egenskaper


En förutsättning för att du ska klara arbetsuppgifterna är att du:
  • Är strukturerad- du håller deadlines, arbetar effektivt och är noggrann även under tidspress
•Är initiativtagande- du ser vad som behöver göras och får verkstad i uppdragen
  • Är flexibel- du har förmåga att prioritera och ställa om när omgivningen kräver det.
• Är trygg, lugn och stabil- du har förmåga att behålla lugn och fokus vid pressade situationer och under hög arbetsbelastning. Du är trygg och stabil i dig själv då arbetet är tidvis är psykiskt påfrestande.
  • Har god samarbetsförmåga - arbetar bra med andra såväl kollegor som samarbetspartners.
•Är rätts- och säkerhetsmedveten och har förmåga att sätta dig in i andra människors situation.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

ÖVRIGT

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader om du inte redan är anställd inom myndigheten

Arbetsort:Falkenberg


Arbetstid: Dagtid med flex

Tillträde: Enligt överenskommelse.

Funktion: Utredare, PO Halland

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev! I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult.

Polismyndigheten

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 30 000 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Varmt välkommen med din ansökan!