arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Polismyndigheten söker Passhandläggare med placering i Göteborg

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    2 oktober

  • Sök jobbet senast

    23 oktober

Om jobbet

Polisområde Storgöteborg är det största polisområdet i region Väst och omfattar sju kommuner; Ale, Göteborg, Härryda, Kungälv, Mölndal, Partille och Öckerö. Polisområdet är organiserat i fem lokalpolisområden; Kungälv/ Ale, Göteborg city, Hisingen, Nordost och Syd. Polisområdets utredningsverksamhet är organiserad i fem sektioner; Utredningsjour 1, Utredningsjour 2, Brott i nära relationer, Grova brott och Spaningssektionen. Utöver detta finns det en Underrättelsegrupp samt ett områdeskansli.

Inom ramen för kansliverksamheten finns Passcentralen, som handlägger resehandlingsärenden och är beläget på Stampgatan 34 i centrala Göteborg.

ARBETSUPPGIFTER

Arbetet som passhandläggare sker i direktkontakt med besökare som uppsöker Polismyndigheten för att ansöka om pass, nationellt ID-kort, provisoriskt pass samt för att hämta ut resehandlingar och delgivningar.

Som passhandläggare är du representant för myndigheten och handlägger i enlighet med gällande lagar och förordningar som t.ex. Passlagen, Passförordningen, Förordningen om nationellt ID-kort samt Förvaltningslagen. Du blir myndighetens ansikte utåt och kanske besökarens första kontakt med Polisen. Du ger kunden förutsättning att få en inblick i resehandlingsprocessen och att känna trygghet i kontakten med Polismyndigheten. Varje kund ska bemötas objektivt utifrån sitt ärende.

I arbetsuppgifterna ingår bland annat registrering, utredning, beredning av beslut, utlämnande av färdiga resehandlingar och delgivningar. I arbetsuppgifterna ingår även att besvara telefonsamtal och e-post.

KVALIFIKATIONER

Vi söker dig som har erfarenhet av att jobba i ett serviceyrke, exempelvis i reception eller butik, där du haft många personliga möten. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av ärendeadministration och det är fördelaktigt om du är van vid att förhålla dig till lagar och regler. Vidare har du god datorvana, lätt för att lära dig nya IT-system och du behärskar det svenska och engelska språket mycket väl i både tal och skrift.

För uppdraget krävs att du kan uppvisa att du har en avslutad och godkänd gymnasieutbildning. En förutsättning för att du ska kunna påbörja arbetet som passhandläggare är att du blir godkänd och certifierad på den obligatoriska nationella internutbildningen som inleder de första två veckorna.

Det är meriterande om du har:

  • Erfarenhet av handläggning, gärna med inslag av myndighetsutövning
  • Tidigare erfarenhet av arbete inom verksamhet som berör handläggning av resehandlingar

Personliga egenskaper:


Du kommer dagligen att ställas inför händelser och situationer som ställer krav på att du som person är flexibel och har en god förmåga att prioritera, samtidigt som du inte släpper kravet på noggrannhet. Arbetstempot är högt och du bör ha en god förmåga att hantera stress.

Vidare är du en god kollega med förmåga att sprida trivsel och arbetsglädje omkring dig. Du har lätt för att samarbeta, kommunicera och du har en utpräglad servicekänsla med ett genuint intresse av att hålla en hög servicenivå.

Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om 6 månader (om du inte redan är anställd inom Polisen). En förutsättning för att du ska kunna påbörja arbetet som passhandläggare är att du blir godkänd och certifierad på den obligatoriska nationella internutbildningen som inleder de första två veckorna.
Arbetsort: Göteborg
Arbetstid: Dagtid samt kvällstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion och placering: Handläggare Pass, Region Väst, PO Storgöteborg, Kansli PO Storgöteborg, Passgrupp 1 eller 2

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet kontakta berörd HR-konsult, sofia.widfeldt@polisen.se.

Varmt välkommen med din ansökan!

Polismyndigheten


Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 30 000 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se