arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Polismyndigheten söker medarbetare till Regionledningscentralen (RLC), regi

  • Ort

    Göteborg

  • Yrkesroll

    Larmoperatör

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    25 juli

  • Sök jobbet senast

    30 augusti

Om jobbet

Vill du göra skillnad? På riktigt? Nu söker vi operatörer till Polisens ledningscentral som vill bidra till att öka tryggheten och minska brottsligheten.

Regionledningscentralen (RLC) har en central roll i och beskrivs ofta som hjärtat av verksamheten. På arbetsplatsen arbetar olika yrkesroller med varierad kompetens och bakgrund. Arbetet bedrivs i skift på alla tider av dygnet under årets alla dagar.

Medarbetarna på RLC är en av polisens viktigaste kontaktytor utåt och bistår övrig verksamhet med avgörande åtgärder i det initiala skedet av brottsuppklaringen. Som operatör är du en nyckelfunktion i den operativa polisverksamheten. Du får bidra i ett viktigt samhällsuppdrag genom ett händelserikt arbete på en arbetsplats som det satsas mycket på. Vi behöver bli fler och parallellt satsar vi på både medarbetarskap och ledarskap. Arbetsuppgifter och uppdrag utvecklas kontinuerligt och som anställd på Sveriges största myndighet finns alltid möjlighet till utveckling utifrån intresse och fallenhet.

Arbetet som operatör inleds med en gedigen utbildning som ger dig rätt verktyg och förutsättningar för att ta dig an uppdraget.

ARBETSUPPGIFTER

Våra operatörer på RLC arbetar i team på skift utifrån en gemensam arbetstidsförläggning. Varje arbetspass inleds med en utsättning där medarbetare samlas för att gå igenom aktuella händelser och skapa en gemensam lägesbild kring dagens arbetsupplägg och prioriteringar. Arbetet sker i kontorslandskap, vilket underlättar möjligheter till stöd och erfarenhetsutbyte.

Som operatör har du ett varierat arbete. Du besvarar 112-samtal och i dialog med medborgaren inhämtar du information, bedömer, dokumenterar, hanterar radioanrop och prioriterar. Du arbetar i ett flertal IT-system som hjälper dig att söka information och skapa överblick över polisresurserna. Du leder och guidar polisresurser till olika uppdrag och bevakar att dina kollegor i den yttre verksamheten kan genomföra sitt arbete på ett säkert sätt. Du arbetar under ledning och stöd av arbetsledare och har en nationellt fastställd prioriteringsordning till din hjälp.

För mer information besök vår hemsida www.polisen.se

KVALIFIKATIONER

Vi söker dig som har:
  • Avslutad och godkänd gymnasieutbildning
  • Goda kunskaper i MS Office-paketet samt vana av att använda datorn som arbetsverktyg
  • Några års arbetslivserfarenhet
  • Mycket goda kunskaper i så väl svenska och engelska, både i tal och skrift

Meriterande:

• Eftergymnasial utbildning inom ex. juridik, samhälls- eller beteendevetenskap
  • Erfarenhet av att ha arbetat på Regionledningscentral, Polisens kontaktcenter (PKC), Polismyndighetens telefonväxel eller motsvarande larmcentral
  • Utomnordiska språk utöver engelska

Personliga egenskaper

Som operatör är dialogen med medborgaren viktig och en stor del av arbetet handlar om att kommunicera, skapa förtroende och bemöta människor i utsatta och stressade situationer. Du kommer hantera arbetsuppgifter parallellt och stundtals är arbetsbelastningen hög. Därför söker vi dig med god förmåga att agera lyhört, kontaktskapande och empatiskt, även under stressande förhållanden. Din förmåga till att prioritera, dokumentera och arbeta på ett systematiskt sätt kommer också bli viktig. För att nå framgång i rollen behöver du även vara bra på att sätta in enskilda händelser i ett större sammanhang.

Som operatör kommer du att leda polisoperativ verksamhet och överblicka yttre resurser och händelser. Du behöver därför ha förmåga till helhetssyn och gott omdöme, kunna fatta beslut och agera självständigt, samt ge tydliga direktiv till andra vid behov.

Arbetsplatsen är prestigelös och arbetet bygger på ett fungerande samarbete, både internt och externt. Vi förväntar oss därför att du har en positiv attityd och tycker om att samarbeta med andra.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

ÖVRIGT

Utbildning
Din anställning inleds med en ca 17 veckor lång utbildning, varvat med teori och praktik, på heltid. Utbildningsstarter är planerade till november 2019 och januari 2020. En förutsättning för att bli aktuell för anställning är att du är tillgänglig under hela utbildningsperioden.

Under utbildningens teoretiska delar sker arbetet på dagtid måndag- fredag, under praktiktiden sker arbetet på treskift måndag- söndag.

Anställning

• Anställningsform: Allmän visstidsanställning under utbildningsperioden. Efter godkänd utbildning anställs du tillsvidare med sex månaders provanställning. För dig som redan är anställd i myndigheten ges en tillfällig placering under utbildning- och prövotiden
  • Omfattning: 100 %
  • Arbetsort: Göteborg
  • Arbetstider: Två- eller treskift vilket inberäknar helg samt nattjänstgöring

Kontaktperson

Jonatan Werring och Anna Lintula, nås via polisens växel 114 14.

Fackliga företrädare för SEKO Polisen, ST inom Polisen, Polisförbundet region Väst och SACO-S nås via polisens växel 114 14

Rekryteringsprocess

Som en del av urvalsförfarandet kommer tester och intervjuer att genomföras. Preliminärt under vecka 37-38.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Hur du ansöker

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 30 augusti 2019. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet, referenser eller annan information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta kontakt med ansvarig HR-konsult Hanna Gustafsson som nås via 114 14.