arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

PKC-operatörer till Polisens kontaktcenter (PKC), placering Bengtsfors

  • Ort

    Bengtsfors

  • Yrkesroll

    Administrativ assistent

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    3 oktober

  • Sök jobbet senast

    16 oktober

Om jobbet

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu PKC-operatörer till polisens kontaktcenter med placering i Bengtsfors! Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor bidra till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige, samtidigt som du utvecklas och får erfarenheter för livet.

Arbetsuppgifter

Som PKC-operatör tar du emot och skriver in tips och polisanmälningar som kommer in via internet och polisens telefonnummer för icke-akuta ärenden: 114 14. Arbetet är uppdelat i treskift och utförs dygnet runt - årets alla dagar.
I rollen som PKC-operatör fungerar du som första linjens brottsutredare och genom exempelvis förhör och diverse inhämtningsåtgärder, genomför du de viktiga initiala utredningsåtgärder som lägger grunden för det fortsatta utredningsarbetet.
Arbetet sker i tät dialog med förundersökningsledaren för att komma vidare i ärendet.
Din roll kommer även att präglas av vårt serviceåtagande mot allmänheten och du kommer därför att svara på frågor gällande andra ärenden som hanteras av Polisen. Du lämnar även information om lagar och förordningar till medborgarna, vilket ställer krav på att du kan tolka och tillämpa de regelverk som gäller samt att du är samhällsorienterad.
Som operatör arbetar du självständigt, men också i nära samarbete med andra inom och utanför organisationen. Inom ramen för anställningen kan du vid behov komma att behöva stötta upp på annan sektion inom myndigheten, Region Väst.

Kvalifikationer


Krav
  • avslutad och godkänd gymnasieutbildning eller motsvarande
  • mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift
  • god förmåga att samtala på engelska
  • kan arbeta dagar, kvällar, helger och nätter
  • goda datorkunskaper

Meriterande

• minst ett års arbetslivserfarenhet på heltid
  • utbildning i juridik/rättsvetenskap, samhälls- eller beteendevetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant
  • erfarenhet av att arbeta på en myndighet och/eller inom rättsväsendet
  • utredningsvana
  • kunskaper i andra språk utöver svenska och engelska
  • tidigare erfarenhet av administrativt arbete med bred kundkontakt som arbetsgivaren bedömer som relevant
Personliga egenskaper 
  • har en mycket god samarbetsförmåga, men att du även kan arbeta självständigt
  • uppträder med mognad och integritet och att du kan agera på ett lugnt och professionellt sätt
  • kan anpassa ditt bemötande och din framtoning i ett konfliktförebyggande syfte
  • har ett driv och en god initiativförmåga till utveckling
  • har en god självkännedom och en god förmåga att hantera stress
  • är flexibel och anpassar dig till förändringar
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Information om uppdraget:

Sandra Ronnedal, Gruppchef, nås via polisens växel 114 14
Information om rekryteringsprocessen:
Felicia Englund, HR-konsult, felicia-e.englund@polisen.se
Hanna Lundbäck, HR-konsult, nås via polisens växel 114 14

Fackliga företrädare för ST inom Polisen, SEKO Polisen, Polisförbundet region Väst och SACO-S nås via polisens växel 114 14

Övrigt

Din anställning inleds med en grundutbildning som huvudsakligen genomförs på dagtid under ca 7 veckor. Därefter genomgår du en handledd praktisk utbildning där obekväm arbetstid kan förekomma.
Utbildningen som varar i ca 7 veckor startar v.9 2020 och kommer vara på annan ort vilket innebär att resor och övernattning kan förekomma under denna period.
En förutsättning för att bli aktuell för anställning är att du är tillgänglig under hela utbildningsperioden och en förutsättning för fortsatt anställning är att du klarar utbildningen där det även ingår examination.

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning i 6 månader, om du inte redan är anställd i Polismyndigheten
Arbetstid: 3-skift på schema (dagar, kvällar, nätter, helger)
Arbetstid under grundutbildning: Dagtid, måndag-fredag. Ej röda dagar eller andra helgdagar
Placering: Bengtsfors
Start: v.9 2020


Vi genomför löpande urval under hela ansökningsperioden så skicka in din ansökan redan idag!
Som en del av urvalsförfarandet kommer gruppintervjuer genomförs strax efter att ansökningstiden passerat. Preliminärt datum ser du nedan.
Gruppintervjuer: preliminärt 5:e november i Bengtsfors


Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult.

Varmt välkommen med din ansökan!

Mer information om anställningen och Polismyndigheten hittar du på:
https://polisen.se/om-polisen/lediga-jobb/2019/oktober/pkc-operatorer-till-polisens-kontaktcenter-pkc-placering-bengtsfors/