arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Personlig handläggare till Uppsala

  • Ort

    Uppsala

  • Yrkesroll

    Personlig handläggare, försäkringskassa

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    9 januari

  • Sök jobbet senast

    23 januari

Om jobbet

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Ansvar och arbetsuppgifter


Som personlig handläggare är du medarbetare i staten med uppdraget att hjälpa våra försäkrade så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid.

När du arbetar med omvårdnadsbidrag har du kontakt med föräldrar som har barn med behov av särskild vård på grund av en sjukdom eller funktionsnedsättning. I ditt arbete inom merkostnadsersättning har du kontakt med personer som exempelvis kan behöva hjälp med merkostnader för den dagliga livsföringen på grund av funktionsnedsättning. I arbetet gör du bedömningar genom kvalificerade utredningar och kontakten med individerna sker via telefon och skriftligt. Du inhämtar information och samarbetar med bland annat hälso- och sjukvården och kommunen.

Du kan läsa mer om omvårdnadsbidrag och merkostnadsersättning på vår webbplats.

I ditt arbete inom assistansersättning bedömer du om individen har rätt till ersättning för personlig assistans genom att göra kvalificerade utredningar. I dessa ingår även uträkningar av antalet assistanstimmar. Du träffar personen i personliga möten, oftast via hembesök. Du ansvarar för kontakter och samarbeten med andra som individen kan behöva stöd av till exempel kommunen, personliga ombud samt hälso- och sjukvården.

Du kan läsa mer om assistansersättning på vår webbplats.

 

Vi söker dig som

  • har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
  • är stabil och förtroendeingivande
  • samarbetar effektivt för att nå gemensamma mål
  • agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
  • har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
  • kan förstå och analysera komplexa frågor
  • har god kommunikativ förmåga
  • har datorvana
  • har körkort för personbil
 

Det är meriterande om du:

  • har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkat individer
  • har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer
  • har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar
 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt


Anställning avser, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kommer arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet

Kontaktpersoner


Chef: Alexander Kuzmicki, 010- 111 51 18 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Josefin Lewenstierna, 010-116 33 76 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Lena Olofsson 010-112 58 75, tel Saco-S: Mikael Ryberg, 010-119 77 69, tel Seko: fseko@forsakringskassan.se

 Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 23 januari 2018. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.